logo
©Björn Wylezich | Dreamstime.com
©Björn Wylezich | Dreamstime.com
18 maart 2025

Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.

De grootschalige pilot netbewust laden is een initiatief van netbeheerder Enexis, laadpalenexploitant Vattenfall en beide provincies. Het maakt deel uit van een bredere strategie van netbeheerders, laadpaalexploitant, overheid en andere stakeholders om het elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken.

Minimaal de helft
De proef liep van november tot en met maart bij bijna 800 openbare laadpalen met zo’n 1.600 laadpunten verspreid over 9 regio’s in Noord-Brabant en Limburg. Het doel was om op piekmomenten meer ruimte te creëren op het stroomnet door het vermogen van laadpalen te beperken.

Dit heeft geleid tot veelbelovende resultaten in het verminderen van netcongestie. De voorlopige uitslag van de proef toont aan dat met beperkte impact voor elektrische rijders minimaal de helft van de laadpiek kan worden verschoven naar de avond en de nacht. De energie die zo vrijkomt, kan worden gebruikt door huishoudens en bedrijven. Wie echt móet laden kan bovendien gebruikmaken van een tijdelijke ‘opt-out’.

Laadsnelheid aangepast
De laadsnelheid van de palen werd tijdens de proef aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het stroomnet en het aantal elektrische auto's dat tegelijkertijd oplaadde. Tijdens piekmomenten, van 15.00 tot 21.00 uur, werd de laadcapaciteit verlaagd. Na 21.00 uur nam de beschikbare netruimte geleidelijk weer toe, waarbij rond 23.00 uur volledig vermogen beschikbaar was. De samenwerking met de app TapElectric zorgde ervoor dat gebruikers via de app geïnformeerd werden over netbeperkingen en konden kiezen voor een opt-out.

De pilot laat zien dat het vaak mogelijk is om het gebruik uit te stellen. Gedurende de nacht is er voldoende stroom beschikbaar om een volledige batterij op te laden. Veel laadsessies worden nog steeds op tijd afgerond, zonder dat gebruikers vroegtijdig hoeven te stoppen met laden. De pilot onderscheidt zich door zijn schaalgrootte, waarbij het aanpassen van bijna 800 laadpalen op het laagspanningsnet een significante impact heeft op laag- en middenspanningsnetten, die weer verbonden zijn met het landelijke hoogspanningsnet.

Snel opschalen
‘De resultaten van deze pilot zijn veelbelovend en het is nu zaak om snel op te schalen’, vertelt Maarten Venselaar, portefeuilleregisseur Mobiliteit van Enexis. ‘Het elektriciteitsnet loopt in hoog tempo vol en de netkosten stijgen. Daarbij gaat de duurzame mobiliteitstransitie in hoog tempo door. Het efficiënt integreren van elektrische voertuigen is noodzakelijk om de energietransitie mogelijk te maken. Met dit project is de hele keten betrokken: overheid, netbeheerder, laadpaalexploitant en elektrische rijder.’

Na deze pilot wordt gekeken naar verdere uitbreiding van netbewust laden naar alle openbare laadpalen die door beide provincies zijn aanbesteed. Enexis wil deze aanpak ook uitbreiden naar de rest van het verzorgingsgebied, te weten de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel. Het streven is om op alle laadpalen, waar dat technisch mogelijk is, netbewust laden toe te passen. Dit wordt alleen toegepast als er voor het laag- en middenspanningsnet overbelasting dreigt. De samenwerkingspartners werken ondertussen aan het toevoegen van laadpunten van andere exploitanten dan Vattenfall. Ook wordt onderzocht hoe elektrische rijders beloond kunnen worden als ze meewerken aan netbewust laden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten