
Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad – Den Haag, de regio Utrecht, Rotterdam, het Rijnmondhaven- en Botlekgebied – en de provincie Zeeland. Het afgelopen kalenderjaar voerde de netbeheerder in dit gebied 275.000 meterwissels uit.
Ambitie gemist
Dat betekent een groei van het aantal meterwissels van bijna 19 procent, want een jaar eerder ging het om 232.000 meterwissels. De investeringen liepen dan ook op van 41 naar 48 miljoen euro.
De ambitie qua aantal meterwissels was voor afgelopen kalenderjaar 320.000. De reden dat dit niet gerealiseerd is, zit volgens Stedin vooral in onvoldoende beschikbare uitvoeringscapaciteit. Op dit moment heeft 88 procent van de huishoudens in Stedin-gebied een slimme meter.
Meer ongemak verwacht
Stedin is bang dat ondanks de recordinvesteringen die de netbeheerder doet, klanten in 2025 meer ongemak gaan ervaren. ‘We verwachten dat de, beperkt, beschikbare uitvoeringscapaciteit negatieve impact heeft op de doorlooptijden’, schrijft de netbeheerder in zijn jaarverslag. ‘Hierdoor moeten klanten langer dan gebruikelijk wachten op het uitvoeren van de werkzaamheden. Verder vervangen we vanaf 2025 steeds meer meters die we al eerder hebben vervangen. De verwachting is dat klanten dit proces als lastiger of onnodig gaan ervaren.’
Inzicht in verbruik
Verder meldt Stedin dat het aantal slimme meters in het verzorgingsgebied nog altijd stijgt. ‘In 2024 hebben we ruim 20.000 adressen verslimd. Van onze klanten heeft nu 88 procent een slimme meter. De meeste groei ontstaat door de aanvraag van klanten. Consumenten willen meer inzicht in hun energieverbruik of stappen bij een verzwaring van de aansluiting over op een slimme meter.’
De netbeheerder ervaart dan ook een enorme stijging van de vraag naar energiedata. ‘Ondanks deze stijging zijn we in staat om op een veilige, betrouwbare en efficiënte manier slimmemeterdata beschikbaar te stellen. Partijen die meterstanden opvragen, zijn energieleveranciers – die dit weer doen op verzoek van hun klanten – en onafhankelijke dienstaanbieders met bijvoorbeeld energieapps. Dit laat zien dat klanten meer grip willen krijgen op hun energierekening.’
Spanningsklachten
De meestvoorkomende toepassing is het uitlezen van de spanning van slimme meters bij spanningsklachten. ‘Daarnaast vragen we als netbeheerder bij stroomstoringen vaak de status van een meter op’, duidt Stedin. ‘Dit om de oorzaak van de storing te achterhalen.’
Inmiddels werkt Stedin samen met de andere netbeheerders in het meerjarig programma NextGen aan een nieuwe generatie slimme meters. ‘Deze helpen om het huidige net beter te benutten en verbruik te verminderen door lokaal en realtime de slimmemeterdata nog beter aan te bieden aan de consument of aan partijen die diensten ontwikkelen voor de consument.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.