Het projectconsortium bestaat uit de bedrijven hmak, Seita Energy Flexibility en SmartDodos. SmartCharging ++ onderzoekt de beschikbare ruimte op netaansluitingen, kijkt naar de rittenplanning en laat bedrijven elkaars laadpaal gebruiken om het stroomnet te ontlasten. Op de achtergrond doen zij de laadstrategie, reservering en het factureren om het voor de transporteurs ongemerkt en soepel te laten verlopen.
Intelligente algoritmen
Omdat het om een nieuwe aanpak gaat, heeft de provincie Utrecht een subsidie van ruim 175.000 euro toegekend die deel uitmaakt van een totale projectinvestering van 500.000 euro.
Binnen het innovatieproject wordt een oplossing ontwikkeld en getest waarmee data uit uiteenlopende hardware- en softwarebronnen door intelligente algoritmen wordt gecombineerd. Daarmee kan een bestelauto continu naar de meest geschikte laadplek worden geleid op basis van onder andere ritplanning, locatie, laadstatus en de beschikbare capaciteit op het stroomnet. Het project biedt daarmee een uitkomst voor transporteurs en bedrijven die veel voertuigen onderweg hebben op basis van een planningsysteem.
Kunstmatige intelligentie
De projectpartners beschikken over gedegen ervaring in R&D en brengen elk hun eigen kennis in: van dataverwerking en kunstmatige intelligentie (ai) tot laadtechnologie en logistieke optimalisatie. Naast deze kernpartners zijn er 2 externe partijen betrokken voor het testen van de technologie onder realistische omstandigheden. Deze vertegenwoordigen een veelheid van bedrijven met een grote laadvraag.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.