
De chief sales officer van de laadpaalfabrikant doet een oproep aan beleidsmakers om sneller en daadkrachtiger te handelen.
Belangrijk struikelblok
Volgens Dekker vormt de fragmentatie in gemeentelijk beleid een belangrijk struikelblok voor consumenten die willen overstappen op elektrisch rijden. ‘Terwijl zo’n 45 procent van Nederland geen eigen oprit heeft, wordt het gebruik van kabelgoottegels of laadarmen in de ene gemeente aangemoedigd en in de andere verboden. Vaak zonder dat er alternatieve oplossingen worden geboden, zoals een betrouwbare publieke laadinfrastructuur in de buurt.’
De verschillen in gemeentelijk beleid komen volgens Dekker voort uit het ontbreken van uniforme, nationale wetgeving, wat leidt tot onzekerheid bij consumenten en bedrijven, waardoor de overstap op elektrisch rijden wordt bemoeilijkt. ‘Waar blijft het uniforme kader dat iedereen meeneemt in de transitie?’, vraagt Dekker zich af.
Koerswijziging
Daarbij speelt ook de recente koerswijziging van Nederland een rol waarbij het kabinet-Schoof de stimulering van elektrische auto’s sterk heeft verminderd. Bovendien is het eerdere doel om vanaf 2030 uitsluitend elektrische auto’s te verkopen, losgelaten. Staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu liet afgelopen najaar weten dat het kabinet Nederlanders niet gaat ‘dwingen’ om vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s te kopen. ‘Verleiden’ is het nieuwe motto van de nationale overheid.
‘Ondertussen blijft het Europese verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035 wél van kracht’, constateert Dekker. ‘In 2050 moet de uitstootteller zelfs op 0 staan. Dit zorgt voor een discrepantie tussen nationale en Europese ambities.’
Problemen stroomnet
Naast regelgeving vormt de toenemende netcongestie volgens Dekker een ander obstakel voor de transitie naar elektrisch vervoer. De vraag naar stroom groeit, maar noodzakelijke investeringen in de netwerkinfrastructuur blijven achter. Hij wijst erop dat er te weinig wordt gekeken naar innovatieve, kortetermijnoplossingen.
‘Netbeheer Nederland heeft onlangs gepleit voor onorthodoxe maatregelen om het stroomnet efficiënter te benutten. Er zijn tal van mogelijkheden om slimmer om te gaan met de capaciteit die er wél is, bijvoorbeeld door flexibiliteit in de energiemarkt via innovatieve oplossingen te stimuleren. Daarmee is er zowel winst te behalen als geld te besparen. Toch krijgt dit onvoldoende aandacht van beleidsmakers.’
Ondiep zwembad
Volgens Dekker moeten overheid en bedrijfsleven samen optrekken om elektrisch rijden aantrekkelijker en toegankelijker te maken. ‘Momenteel vragen we consumenten en bedrijven om een duik te nemen in een ondiep zwembad. De aanschaf en het praktische gebruik van een elektrische auto zijn nog niet aantrekkelijk genoeg, terwijl er genoeg waardevolle lessen te leren zijn uit de succesvolle aanpak van landen zoals Noorwegen.’
Hij pleit voor een versnelling van de transitie naar elektrisch vervoer via fiscale voordelen, een betere afstemming van lokaal en nationaal beleid en een proactieve inzet op innovatieve energieoplossingen. ‘Het is hoog tijd om collectief het gaspedaal in te trappen en elektrisch rijden voor iedereen een haalbare keuze te maken.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.