logo
© 4blue
© 4blue
2 december 2024

4blue breidt uit naar Duitsland: ‘E-commerce en persoonlijk contact als succesformule’

4blue meldt na 8 jaar van gestage groei en innovatie zijn activiteiten uit te breiden naar Duitsland. Met de uitbreiding stelt de groothandel in te spelen op de behoeften van de Duitse installateur.

Wat in 2015 begon als een groothandel met een webshop, is nu uitgegroeid tot een vooraanstaande speler met een geavanceerd e-commerceplatform. ‘Hoewel we al jaren installateurs in Duitsland passief bedienen, zien we door de toenemende vraag nu de kans om proactief de markt te betreden’, vertelt Robert-Paul Evers, chief executive officer van 4blue. ‘Onze kracht ligt hierbij in ons platform en de automatiseringen die we in de afgelopen jaren hebben opgebouwd.’

Tools voor installateur
‘Onze mensen hebben decennia aan ervaring en expertise binnen de solarmarkt’, vervolgt Evers. ‘Deze kennis zetten we bijvoorbeeld in voor de ontwikkeling van tools die de installateur ondersteunen. Een voorbeeld hiervan is onze configurator. Dit is een besteltool waarmee je zonne-energiesystemen in enkele minuten samenstelt. Maar we gaan verder dan alleen de buitenkant. Het platform biedt automatiseringen zoals directe koppelingen met klantensystemen, zodat bestellingen automatisch worden verwerkt. De installateur hoeft zich daardoor geen zorgen te maken over voorraadbeheer of logistieke uitdagingen.’

Oplossingen op maat
Met de uitbreiding naar Duitsland wil 4blue inspelen op de behoeften van de Duitse installateur. Evers: ‘Een installateur wil zich niet bezig hoeven houden met bestellingen, facturen en voorraadproblemen. Dat is in Nederland zo, maar ook in Duitsland en de rest van de wereld. Wij hebben ons e-commerceplatform zo ingericht dat we het iedere installateur makkelijker maken. Naast losse producten leveren we ook volledige systemen, rechtstreeks naar het magazijn of de projectlocatie. 4blue zorgt ervoor dat ze zich kunnen richten op hun bedrijf.’

Lokaal team
Hoewel 4blue zijn platform als internationaal inzetbaar ziet, is er bewust gekozen voor een aparte entiteit in Duitsland. ‘We hebben gemerkt dat installateurs persoonlijk contact belangrijk vinden. Bovendien behoudt ons huidige team hierdoor de focus op onze Nederlandse klanten. Daarom hebben we een team in Düsseldorf opgezet, met Sacha Ritter als Country Manager. Met zijn jarenlange ervaring in de e-commerce staat hij klaar om de Duitse markt te bedienen.’

Digitalisering
Sacha zelf ziet grote kansen in Duitsland: ‘Hoewel Duitsland op het gebied van digitalisering iets achterloopt op Nederland, geloof ik dat onze geautomatiseerde oplossingen precies zijn wat de Duitse installateur nodig heeft. We hebben grondig marktonderzoek gedaan en hebben een helder beeld van de behoeften van de markt. Ons platform stelt ons in staat om snel stappen te maken en installateurs optimaal te ondersteunen.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten