
De groothandel constateert dat de keuzes in het verduurzamen van energiegebruik voor de consument steeds ingewikkelder worden. Daarnaast hebben installateurs niet altijd de juiste middelen of ervaring om totaaladvies te geven. Als antwoord hierop ontwikkelde Alius onder de naam Luxus een configurator. De tool wordt na tests nu exclusief aangeboden aan 40 installateurs.
Testen
De optimale volgorde van verduurzamen is voor de consument vaak ingewikkeld. Iedere eindgebruiker heeft eigen voorkeuren en een eigen tempo als het gaat om het verduurzamen van energiegebruik. Zo moet er eerst gekeken worden naar de woning: is deze geschikt om direct te verduurzamen of is er eerst meer isolatie nodig? Iemand met een elektrische auto kiest bijvoorbeeld vervolgens eerst voor zonnepanelen op het dak en wil later pas een warmtepomp. Bovendien is het voor eindgebruikers moeilijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Vanaf augustus heeft Alius samengewerkt met 10 installateurs om de tool Luxus te testen. Deze tests zijn nu afgerond. De volgende release wordt nu exclusief aangeboden aan 40 installateurs.
Een eigen roadmap
Alius heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar het gas- en elektraverbruik dat bij een locatie, bouwjaar en type woning, gezinssamenstelling en het verbruiksprofiel hoort.
Deze data zijn omgezet naar software waarmee installateurs, tijdens het eerste gesprek met een eindgebruiker, een persoonlijke verduurzamingsroadmap kunnen opstellen, die weer aan te passen is wanneer de situatie verandert. Bovendien is de impact van de keuzes die de installateur maakt zichtbaar: de investeringen en de besparingen.
Ontzorgen
Het is voor de installateur mogelijk om de consument geheel te ontzorgen tijdens elke stap van de verduurzaming, ook met diensten die de installateur zelf niet in zijn portfolio heeft. ‘Met behulp van Luxus kan de installateur de eindgebruiker adviseren over verschillende disciplines van verduurzamen’, zegt Frans van Spreuwel, productspecialist bij Alius. ‘In een snel ontwikkelende wereld van duurzaamheid kan de installateur advies geven over onder andere isolatie, panelen en warmtepompen. Zelfs wanneer hij deze discipline zelf niet beheerst. De installateur kan namelijk een beroep doen op een collega uit het partnernetwerk of uit zijn eigen netwerk.’
Naast dat de installateur advies kan geven over verschillende verduurzamingsdisciplines, geeft Luxus ook advies, waardoor de eindgebruiker inzicht krijgt in welk percentage van de opgewekte energie in huis blijft. Door samen te werken met de installateurs krijgt Alius volgens Van Spreuwel steeds beter inzicht in de vragen die de eindgebruiker heeft, welke onduidelijkheden er zijn en waar hij bij geholpen wil worden. Doordat installateurs die kennis met elkaar delen en Luxus up-to-date blijft, draagt de samenwerking volgens hem bij aan het bevorderen van de duurzaamheidsreis van de eindgebruiker. De tool is voor nu exclusief beschikbaar voor een select aantal partners van groothandel Alius, deze groep wordt maandelijks uitgebreid.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.