‘Installateurs worden dagelijks geconfronteerd met een grote diversiteit aan merken en technieken’, opent Rutger Laman Trip, chief operating officer bij Chapter, het gesprek. ‘Hierdoor ontstaat een kenniskloof die leidt tot tijdverlies, hogere kosten en foutgevoeligheid.’
Op locatie
Chapter pakt als software-as-a-servicebedrijf dit probleem aan met de lancering van de Chapter AI Assistent. Deze door kunstmatige intelligentie (ai) gedreven tool is ontworpen om installateurs direct te ondersteunen bij het oplossen van technische problemen op locatie.
Chapter AI Assistent biedt installateurs in de duurzame warmte- en energiebranche een unieke combinatie van een realtime probleemoplossing, een sectorspecifieke kennisbank en efficiëntie en foutreductie. ‘Door middel van fotoherkenning en spraakgestuurde ondersteuning kan de assistent foutcodes herkennen en stapsgewijze oplossingen bieden, zonder handleidingen of fabrikantenhelpdesks en expertcollega’s te hoeven raadplegen’, duidt Laman Trip.
1.000 productdocumenten
De sectorspecifieke kennisbank zorgt ervoor dat installateurs via de AI Assistent direct toegang hebben tot meer dan 1.000 productdocumenten, video’s en handleidingen – allemaal toegespitst op duurzame-warmtetechnologieën zoals warmtepompen. Laman Trip: ‘Je wordt exact gestuurd naar de juiste pagina op de handleiding of het juiste fragment in de video. De zoektijd gaat dus flink omlaag. De Chapter AI Assistent verhoogt tot slot de productiviteit en vermindert fouten, wat leidt tot meer installaties die direct goed worden uitgevoerd, oftewel een hogere ‘first time right (ftr)-score.’
Doordat installateurs met de AI Assistent alles op 1 plek hebben, kunnen ze efficiënt communiceren. ‘Naast het laagdrempelig en op maat beschikbaar maken van kennis, is de Chapter AI Assistant ook een communicatietool’, licht Laman Trip toe. ‘Je kunt realtime via video bellen en samen problem solving doen. Bovendien kun je via realtime video en foto’s aantekeningen van de klus maken en verzenden. Daarnaast kunnen installateurs via aparte team- en vakgroepen chatten met collega’s, zowel intern als extern. Tot slot kunnen ze direct belverbinding krijgen met 1e en 2e lijns-supportmedewerkers van fabrikanten.
De Chapter AI Assistent kan op 29 en 30 november getest worden tijdens Solar Solutions Düsseldorf. Chapter staat op stand M4. Gratis VIP-tickets kunnen hier besteld worden.
Installateursonderzoek Om de Chapter AI Assistent nog verder te optimaliseren, nodigt Chapter installateurs uit om deel te nemen aan een onderzoek. Ervaringen en inzichten van installateurs actief in duurzame- warmtetechnologieën kunnen hier gedeeld worden. Deelnemers aan de enquête krijgen de eerste maand gratis toegang tot de Chapter AI Assistent. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.