logo
wvhj2023
© Ulf Witrock | Dreamstime.com
© Ulf Witrock | Dreamstime.com
30 oktober 2024

Zonnepanelen defect, maar Geschillencommissie hoeft toch geen uitspraak te doen

Een consument die de Geschillencommissie had ingeschakeld vanwege een defect aan zijn zonnepaneelinstallatie, heeft met de installateur alsnog overeenstemming bereikt over een oplossing.

De consument heeft in januari 2018 voor ruim 18.000 euro zonnepanelen gekocht bij het installatiebedrijf. In de loop van 2023, dus 5 jaar na de installatie, ontdekte de consument dat de omvormer van zijn zonnepanelen tijdens regenbuien een storing vertoonde.

Isolatiestoring
De foutmeldingen op de omvormer waren zogenaamde ‘isolatiestoringen’. De consument stelt dat het om een gebrek gaat dat bij levering en montage al aanwezig moet zijn geweest. De installateur heeft de klacht echter afgewezen omdat de onderhoudstermijn – te weten de installatiegarantie – van 2 jaar is verstreken. De garantie van 7 jaar op de omvormer en 12 jaar op de zonnepanelen zijn nog wel van kracht.

Repareren
De consument heeft daarom bij een andere installateur een offerte opgevraagd voor het repareren van de zonnepaneelinstallatie. De kosten daarvan bedragen 1.288,05 euro inclusief btw.

De geschillencommissie werd gevraagd om een uitspraak te doen over de kwestie, maar tijdens de mondelinge behandeling hebben de consument en de installateur alsnog overeenstemming bereikt over een oplossing. Het bedrijf zal onderzoek gaan doen naar de oorzaak van de storingen om te bepalen of er sprake is van garantie. Als de oorzaak wordt gevonden, zal het installatiebedrijf als dat mogelijk is de fouten herstellen. Dit zal kosteloos gebeuren als de storing binnen de garantie valt. In het andere geval dient de consument voor de reparatie te betalen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten