
Net als vorig jaar staan zonnepanelen in de top 3 en ze zijn dit jaar goed voor een investering van 2 miljard euro. Dit alles blijkt uit de vierde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Woongenot versus milieuwinst
De belangrijkste drijfveren hiervoor zijn een positieve bijdrage aan het milieu met 36 procent, het verlagen van de energierekening met 35 procent en om comfortabeler te wonen met 30 procent. Voor meer dan de helft van de Nederlanders, 55 procent, is verduurzaming alleen aantrekkelijk als het leidt tot flinke besparingen. 38 procent hecht meer waarde aan het verbeteren van het woongenot dan aan milieuwinst.
Het installeren van energiezuinige verlichting was afgelopen jaar de meestvoorkomende aanpassing in Nederlandse huishoudens, 37 procent heeft dit gedaan wat neerkomt op aanpassingen in 3 miljoen huishoudens. 21 procent deed aanpassingen aan isolatie en 20 procent aan de verwarming. Daarnaast investeerde 16 procent in wind- of zonne-energie.
Van de investeringen die Nederlandse consumenten dit jaar doen, gaat 43 procent naar isolatie, goed voor 2,4 miljard euro. Daarnaast zullen Nederlandse huishoudens naar verwachting 2 miljard euro besteden aan zonne- en windenergie, nog eens 1 miljard euro zal naar het verduurzamen van verwarmingssystemen gaan.
Minder zorgen
Uit het onderzoek van Multiscope komt tot slot naar voren dat Nederlanders zich minder zorgen maken over het betalen van hun gas- en energierekening dan in 2022. Eind 2023 maakte 18 procent van de huishoudens zich zorgen, wat neerkomt op 1,5 miljoen huishoudens. Een jaar eerder was dit nog 24 procent.
Huurders maken zich hierover aanzienlijk vaker zorgen dan mensen met een koopwoning; 25 versus 12 procent. 72 procent van de huishoudens die hun woning verduurzaamden, bekijkt minimaal 1 keer per maand hun gas- en energieverbruik. In de groep die hun woning niet verduurzaamden is dit slechts 57 procent. Volgens de Smart Home Monitor beschikken 6,7 miljoen Nederlandse huishoudens over een slimme meter en 13 procent heeft een P1-meter. Met deze meters kunnen huishoudens de rekening in de gaten houden.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.