
De temperatuur van de zelf ontwikkelde motor liep na 3,5 uur rijden zodanig hoog op, dat het Delftse studententeam een gedwongen motorwissel uitvoerde.
Bergpassen
De dit jaar nieuwe en innovatieve motor die uitgerust is met 2 magneetringen werd tijdens de tweede dag van de challenge op de proef gesteld. Een deel van de route bestond uit bergpassen die zonneauto Nuna zonder moeite trotseerde. Door het slechte wegdek met veel gaten raakte er na enige tijd een component los, dat leidde tot een verhoogde temperatuur van de motor. Het team besloot de motor te wisselen.
‘Onze eigen motor met hoge efficiëntie is veelbelovend, maar helaas hebben we deze moeten vervangen’, aldus Cato Kral, teamleider bij het Brunel Solar Team. ‘Dit kan gebeuren als je innovatieve risico’s neemt. Ons motto is om uitdagingen aan te gaan en dat hebben we gedaan. Ik ben heel trots dat we de wissel enorm snel konden uitvoeren en we ondanks deze tegenslag alsnog als eerste zijn geëindigd.’
Zeerust
De teams reden van Sasolbrug naar Zeerust. De zonneauto Nuna 12s kreeg naast hoogteverschillen te maken met veel verkeerslichten en rotondes. ‘Om van tevoren in kaart te brengen wat de precieze verkeerssituatie is, hebben we de route al eerder gescout’, aldus Sterre van der Wal, strateeg bij het team. ‘Zo is er getimed hoe lang stoplichten op rood blijven staan, zodat we precies kunnen berekenen dat Nuna op de juiste snelheid aankomt wanneer het stoplicht groen is. Ook weten we hoe lang we over bepaalde handelingen doen, zoals vandaag de motorwissel. We konden hier direct op anticiperen en dit meenemen in de tijdsberekeningen van de langetermijnstrategie.’
Marathon Stage
De Sasol Solar Challenge kent 3 afwijkende dagen, waaronder de zogenoemde Marathon Stage. Dit houdt in dat slechts 3 teamleden na de finish tot uiterlijk 22.00 uur aan hun zonneauto mogen werken en alleen het gereedschap mogen meenemen dat ze zelf kunnen dragen. Geen enkel ander lid van de crew mag hierbij ondersteunen. Door het wisselen van motor is dit een extra grote uitdaging en is de selectie van de betreffende teamleden cruciaal.
Willem van Overbeeke, electrical engineer bij het team, besluit: ‘De timing van de Marathon Stage pakt voor ons niet goed uit. Maar samen met 2 andere teamleden ga ik de uitdaging aan om de reparaties uit te voeren die nodig zijn als gevolg van de motorwissel. Met de tijdslimiet zal dit een lastige opgave worden, maar we gaan er alles aan doen om te zorgen dat Nuna weer rijklaar aan de start kan verschijnen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.