SolarParking – het zusterbedrijf van SolarPartners dat in 2011 werd opgericht door Bart Doornbos – is een van de meest ervaren Nederlandse bedrijven op het gebied van zonnecarports.
Dimensionering
‘We begonnen ooit met carports met 2 parkeerplekjes’, memoreert Doornbos. ‘Inmiddels zijn we een Young Innovators Award van de Rabobank en een heleboel grote projecten rijker. Zo hebben we gewerkt voor klanten als AFAS, Unica Building Services en Edge Amsterdam. Er zijn 3 belangrijke redenen waarom duurzame carports zo populair zijn: het is een handige manier om extra energie op te wekken – als het dak van het bedrijf al vol ligt met zonnepanelen of niet sterk genoeg is om ze te dragen – mensen parkeren het liefst overdekt en de opgewekte zonne-energie kan direct gebruikt worden door het bedrijf. Je vermindert de kans op netcongestie dus aanzienlijk, omdat je de regie in eigen handen neemt.’
Doornbos benadrukt dat het essentieel is dat de energieopwek goed aansluit op de energievraag van de klant. Erwin Mulder, Business Lead Solar van Fudura, hierover: ‘Daar spelen we op in door klanten een superscherp inzicht te geven in hun meetgegevens en een energie-infrastructuur aan te bieden die perfect aansluit. Dat doen we met al onze diensten en nu dus ook met de carports. Wij berekenen exact welke dimensionering je nodig hebt om je solar carport te realiseren. Dat doen we op basis van huidige data gecombineerd met een simulatie van je toekomstige situatie. Zodat je klaar bent voor de toekomst. Uitgangspunt is de opgewekte stroom gelijk te gebruiken, bijvoorbeeld voor het pand of de laadinfrastructuur die wij ook plaatsen.’
Huur en ppa’s
Door deze samenwerking stellen zowel Fudura als SolarParking hun klanten een totaaloplossing te kunnen bieden. Doornbos: ‘Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen en realiseren van Solar Carports. Dat is wat wij doen en dat doen we goed. Daardoor kunnen we de kwaliteit leveren die Fudura zoekt. Andersom kunnen wij onze diensten en productaanbod verbreden dankzij deze samenwerking. En onze teams zijn heel goed op elkaar ingespeeld: we hebben echt een klik en schakelen snel.’
Mulder voegt toe: ‘Deze markt vraagt om strategische en goede samenwerkingen. Als klant heb je geen zin om alles zelf uit te zoeken en om met allerlei leveranciers om tafel te zitten. Je wilt een integrale oplossing waar je een goed gevoel bij hebt. Daarom zijn we zo blij met dit partnership: de energietransitie is complex, wij proberen dat makkelijk te maken door te werken met specialisten.’
Doornbos besluit: ‘We hebben samen al de nodige trajecten opgestart en hopen binnenkort onze eerste gezamenlijke solar carport te realiseren. Dankzij Fudura kunnen we nu zowel huurproposities als stroomafnameovereenkomsten (ppa’s) aanbieden, waarmee we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.