‘Zou u met een geldprijs van 20.000 euro liever een wereldreis maken, een nieuwe auto kopen of uw woning verduurzamen?’ Die vraag stelde het marktonderzoeksbureau in opdracht van duurzaamheidsplatform Slimster. Bijna 36 procent van de ondervraagden zou het geld steken in een energiezuinigere woning. De kleinste groep zou voor een nieuwe auto kiezen. Jongeren kiezen overduidelijk voor een wereldreis: 65,8 procent.
Grootste groep
De grootste groep die voor verduurzaming van hun huis kiest zijn de 70-plussers.
‘Onze aanname was dat vooral de jongere generatie zou kiezen voor verduurzaming, omdat eerdere onderzoeken telkens laten zien dat zij hieraan het meeste waarde hechten’, vertelt Marvin Grouw van Slimster. Die aanname bleek ongegrond, daar slechts 13,2 procent van de ondervraagde twintigers hiervoor zou kiezen. Maar liefst twee derde van hen zou het bedrag besteden aan een wereldreis. Van de 70-plussers daarentegen zou 44,2 procent kiezen voor verduurzamen. Ook de voor de hand liggende suggestie dat mannen eerder voor een nieuwe auto zouden kiezen, wordt door dit onderzoek gelogenstraft.
Geld belemmering
Uit het onderzoek van Slimster wordt tevens duidelijk dat een flinke geldprijs voor veel Nederlanders die hun huis willen verduurzamen zeer welkom is. Ruim 1 op de 5 ondervraagden noemt een tekort aan financiële middelen als voornaamste belemmering om hun huis energiezuiniger te maken. Onder dertigers is dit met ruim 34 procent zelfs de meestgenoemde hobbel.
Opvallend is verder dat niet alleen de oudere, maar ook jongere generaties betwijfelen of zij een dergelijke investering nog terugverdienen. Gemiddeld twijfelt 1 op de 4 Nederlanders of zij de investering in het verduurzamen van hun huis terugverdienen.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.