logo
wvhj2023
© Hilda Weges | Dreamstime.com
© Hilda Weges | Dreamstime.com
5 september 2024

2 op 3 consumenten vindt duurzame energie belangrijk

Ruim 2 op de 3 Nederlandse consumenten vinden duurzame energie belangrijk en hechten hier waarde aan bij het kiezen van een energiecontract. Dat blijkt uit onderzoek van Panel Inzicht onder ruim 500 Nederlanders.

Uit het onderzoek in opdracht van DPG Media komt ook naar voren dat bijna 60 procent van de Nederlanders het lastig vindt om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid. Om die reden is er een grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, omdat duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.

Duurzaamheidsclaims ongeloofwaardiger

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders duurzaamheidsclaims steeds minder geloofwaardig vinden, tegelijkertijd vindt 58 procent het wel belangrijk dat bedrijven nadrukkelijk communiceren of, waarom en hoe duurzaamheid onderdeel is van hun strategie.

De noodzaak hiervan wordt benadrukt door het feit dat slechts 12 procent van de Nederlanders in staat is om te herkennen wat wel of niet betrouwbaar is als het gaat om duurzaamheid. Bijna 60 procent vindt dit lastig, de overige 29 procent blijft neutraal of weet het niet. 

'Een duurzaamheidsclaim kan onderbouwd worden door de controle ervan te laten doen door een betrouwbaar keurmerk van een onafhankelijke organisatie, maar helaas zijn er ook talloze logo's die de indruk wekken dat een product is gecertificeerd terwijl dat niet zo is’, aldus Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal. ‘Consumenten denken hierdoor een product met keurmerk te kopen, maar worden eigenlijk misleid. Met de vernieuwde Keurmerkenwijzer willen we consumenten ervan bewust maken dat niet elk plaatje een betrouwbaar keurmerk is.’

Behoefte
Met al deze onduidelijkheid neemt de vraag naar meer informatie toe. Zo wil 45 procent van de consumenten meer weten over duurzame mogelijkheden. Een goede informatievoorziening is van groot belang, aangezien duurzaamheid voor veel Nederlanders zwaar meeweegt in hun keuze voor producten en diensten: 47 procent kiest eerder voor een merk dat bewust omgaat met duurzaamheid. Vooral binnen de segmenten energie, voeding en vervoer let men extra op de milieu-impact.

Bij energie let 69 procent – dus ruim 2 op de 3 Nederlanders – op de mate van duurzaamheid en is 28 procent bereid meer te betalen voor een duurzaam energiecontract. Tot slot vindt 36 procent van de Nederlanders dat energiebedrijven het verst gevorderd zijn wat betreft duurzaamheid.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten