Wat begon als een persoonlijk streven naar onafhankelijkheid, groeide al snel uit tot een bedrijf dat zich onderscheidde door het leveren van hoogwaardige zonne-energieoplossingen, met voortdurend de klant centraal. ‘Zonne-energie was voor mij altijd de energie van de toekomst’, stelt Engelen. Deze visie, gericht op kwaliteit en klanttevredenheid, is een constante gebleven en heeft Natec door de jaren heen naar de top van de markt geleid.
Stokje overgedragen
Na bijna 2 decennia als algemeen directeur droeg Bas Engelen eerder dit jaar het stokje over aan Dennis Gieselaar. ‘Ik wilde weer meer ruimte voor creativiteit en innovatie, iets wat lastig te combineren is met de rol van chief executive officer’, aldus Engelen. ‘De keuze voor Dennis Gieselaar was vanzelfsprekend, want ik ken hem al lang en heb veel vertrouwen in zijn leiderschap.’
Gieselaar, die al meer dan 25 jaar ervaring heeft in de zonne-energiesector, voelt zich na 5 maanden al helemaal thuis. ‘Hoewel ik nieuw ben in het 20-jarige bestaan van Natec, voel ik me al echt een Natec’er. Ons team past zich bijzonder goed aan de uitdagende marktomstandigheden aan, met lef en eigenaarschap door de hele organisatie heen, altijd met het belang van onze klanten voorop.’
Mijlpalen en uitdagingen
In de afgelopen 20 jaar heeft Natec tal van mijlpalen bereikt. Zo startte het bedrijf in 2006 met het installeren van zonne-energie-installaties in België en Nederland, wat leidde tot een plaats in de top 3 van installateurs in België. In 2015 koos Natec ervoor om zich volledig te richten op import en distributie, een beslissing die leidde tot snelle groei en uiteindelijk marktleiderschap in zowel België als Nederland.
Deze groei ging echter gepaard met uitdagingen. De ‘solarwinter’ van 2012-2014, veroorzaakt door plotselinge veranderingen in subsidieregelingen, dwong Natec tot een drastische reorganisatie. Toch wist het bedrijf deze moeilijke periode te overleven en sterker terug te komen, mede dankzij de bedrijfscultuur en de loyaliteit van het team en zijn focus op klanttevredenheid.
Trots en bedrijfscultuur
Wanneer hij gevraagd wordt naar momenten van trots, geeft Engelen een bescheiden antwoord. ‘Ik ben vooral trots als ik een collega zie groeien, of heel slimme dingen zie doen. Inmiddels werken er veel slimme mensen met veel talent bij Natec, en dat is een bron van dagelijkse trots voor mij.’
Gieselaar deelt deze trots en wijst op recente successen, zoals het succesvol lanceren van nieuwe proposities onder moeilijke marktomstandigheden en de snelle groei van het Duitse Natec-team. ‘Onze medewerkers tonen dagelijks lef en eigenaarschap, en dat is wat Natec zo bijzonder maakt.’
Transformeren en innoveren
Met het oog op de toekomst ziet Natec grote kansen in de voortdurende elektrificatie en verduurzaming van woningen in Nederland, België en Duitsland. ‘De komende jaren zullen woningeigenaren continu werken aan het “upgraden” van de technische prestaties van hun woning’, legt Gieselaar uit. ‘Denk daarbij aan elektrificatie, onafhankelijkheid en comfort. Natec transformeert naar dé partner die ambitieuze installateurs in dit marktsegment succesvol maakt. Niet alleen door een uniek assortiment aan producten te bieden, maar ook door een complete set van diensten aan te bieden om installateurs te ondersteunen.’
Gieselaar voorspelt dat Natec tegen zijn 40-jarig jubileum in 2044 een centrale rol zal spelen in een radicaal veranderde markt. ‘De digitalisering en automatisering zullen leiden tot een omgeving waarin automatisering en slimme gebouwen de norm zijn. Lokale opwekking, energieopslag en energiebeheer zullen dan volledig geïntegreerd zijn in het dagelijks leven. In deze nieuwe marktstructuren zal Natec een spilfunctie vervullen als dienstverlener op het gebied van kennis, technologie en logistiek, altijd met het doel om onze klanten voorop te laten lopen.’
Onmisbare rol
Tot slot spreken Engelen en Gieselaar hun grote waardering uit voor de medewerkers, partners en klanten die een onmisbare rol hebben gespeeld in Natec’s succesverhaal van de afgelopen 20 jaar. ‘We zijn allemaal geluksvogels dat we ons in deze branche bevinden en elkaar hebben gevonden om samen dit avontuur te beleven’, besluiten Engelen en Gieselaar.
Met deze boodschap kijken ze niet alleen trots terug op 2 decennia van groei en succes, maar richten ze zich ook met vertrouwen op de uitdagingen en mogelijkheden die de toekomst in petto heeft.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.