
Op de locatie in Purmerend is een batterij met een vermogen van 1 megawatt en een capaciteit van 2,15 megawattuur geïnstalleerd. Voor Zaandam geldt het dubbele: een vermogen van 2 megawatt en een capaciteit van 4,3 megawattuur. Verder wordt op beide locaties niet alleen gebruikgemaakt van de batterij, maar ook van zonnecarports die zonne-energie opwekken.
Tussen 7 en 7
EBS, onderdeel van het Israëlische moederbedrijf Egged, is in de regio’s Zaanstreek en Waterland verantwoordelijk voor het verzorgen van het openbaar vervoer. Samen met opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam heeft EBS de ambitie om de CO2-voetafdruk van het openbaar vervoer te verminderen door over te schakelen op een vloot van elektrische bussen voor de stallingen in Zaandam en Purmerend.
Deze ambitie dreigde te stagneren door een tekort aan beschikbare netcapaciteit in de regio. Zaandam heeft namelijk – net als veel andere gemeenten – te maken met netcongestie. Voor busremises is er een zogenaamd capaciteitsbeperkend contract (cbc) van kracht. In de praktijk betekent dit dat in Zaandam in de wintermaanden 12 uur lang geen vermogen van het stroomnet afgenomen kan worden.
Hernieuwbare Brandstofeenheden
Door zelf opgewekte zonne-energie op te slaan op momenten dat deze in overvloed is, zorgt het energiesysteem van iwell ervoor dat deze 12 uur steeds overbrugd kan worden met opgeslagen energie uit de andere 12 uur van de dag. Daarnaast is er een koppeling tot stand gebracht tussen het batterijsysteem en het rittenschema van EBS. Zo kan er efficiënt worden geladen, rekening houdend met externe omstandigheden zoals het weer, en heeft de bus die dienst draait altijd genoeg energie op het juiste moment.
Door de elektrische bussen op eigen locatie op te laden, verkrijgt EBS bovendien Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE). Partijen die deze HBE’s creëren krijgen hiervoor certificaten die zij op hun beurt kunnen verkopen aan partijen die hun CO2 moeten compenseren.
Elke dag
‘Met dit slimme batterijsysteem hebben we niet alleen een oplossing gevonden voor de netcapaciteitsproblemen, maar hebben we ook een geïntegreerde aanpak gerealiseerd voor duurzaamheid en een efficiënte operatie’, vertelt Kaj Mook, concessiemanager Zaanstreek-Waterland van EBS. ‘Op deze manier kunnen binnenkort elke dag meer dan 200 elektrische bussen betrouwbaar rijden, terwijl we tegelijkertijd bijdragen aan een schonere en groenere omgeving.’
Jan Willem de Jong, algemeen directeur van iwell, besluit: ‘Dit project laat zien dat ondanks de uitdagingen die netcongestie met zich meebrengt voor de energietransitie, de infrastructuur toch kan verduurzamen. Door samen te werken met EBS, zijn partners en netbeheerder Liander, verkleinen we de ecologische voetafdruk van het streekvervoer.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.