De ongerustheid is in een jaar tijd met 5 procent gestegen. Daarbovenop vindt 43 procent van de Nederlanders dat het behouden van koopkracht belangrijker is dan het voorkomen van klimaatverandering. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de BNP Paribas Just Transition Observatory.
Koopkracht versus klimaatmaatregelen
Naast koopkracht wordt de mate waarin mensen afhankelijk zijn van hun auto vaak genoemd als oorzaak van toenemende ongelijkheid. 71 procent van de Nederlanders verwacht dat de kosten van levensonderhoud verder stijgen door ongelijke afhankelijkheid van mobiliteit.
De prioritering van maatregelen om koopkracht te beschermen boven klimaatmaatregelen neemt licht toe. In 2023 gaf 41 procent van de Nederlandse respondenten aan dat klimaatbeleid niet ten koste mag gaan van koopkracht. Dit percentage is in 2024 gestegen naar 43 procent. Hieruit kan volgens de onderzoekers worden opgemaakt dat de steun voor klimaatbeleid mede afhangt van de vraag of maatregelen zowel de klimaatcrisis als de koopkrachtcrisis adresseren.
Zorgen klimaatverandering
Nederlanders blijven zich zorgen maken over de gevolgen van klimaatverandering. In 2023 gaf 76 procent aan zich hierover grote of enige zorgen te maken. Dit percentage is in 2024 licht gedaald naar 74 procent.
Deze daling zou volgens onderzoekers kunnen worden verklaard door gewenning aan de voortdurende berichtgeving over klimaatverandering, hoewel het voor een groot deel van de ondervraagden nog steeds een belangrijke zorg blijft.
Financiële prikkels
Net als in de voorgaande jaren worden financiële prikkels die positief gedrag belonen nog steeds gezien als een van de meest effectieve manieren om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Daarnaast ligt het percentage Nederlandse ondervraagden dat verwacht dat de energietransitie vooral de meest kwetsbare groepen in de samenleving treft, met 76 procent hoger dan het Europees gemiddelde van 72 procent. Dit suggereert volgens de onderzoekers dat economische instrumenten die de lasten eerlijker verdelen, een cruciale rol kunnen spelen bij het bevorderen van duurzame gedragsveranderingen.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.