logo
wvhj2023
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
12 augustus 2024

Groen licht voor tijdsduur- en tijdsblokgebonden transportrecht en tijdsgebonden transporttarief

De ACM heeft het licht definitief op groen gezet voor komst van tijdsduur- en tijdsblokgebonden transportrechten en tijdsgebonden transporttarieven. De 3 maatregelen moeten zorgen voor ontlasting van het stroomnet.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) hoopt dat de 3 maatregelen ervoor zorgen dat grootverbruikers goedkoper uit zijn als zij het stroomnet niet of minder gebruiken tijdens piekmomenten. Dat moet hen motiveren om ruimte te maken voor andere verbruikers en producenten.

Minder betalen
De waakhond kondigde afgelopen april een historisch maatregelenpakket aan en brengt met de 3 besluiten die nu definitief zijn de eerste maatregelen in de praktijk. De ACM wil dat partijen zo snel mogelijk aan de slag gaan met de 3 maatregelen en heeft daarom een ‘strakke, maar wel realistische deadline’ opgenomen in de besluiten.

Netcongestie doet zich vooral voor op piekmomenten waarop er meer aanbod of vraag is naar elektriciteit dan het elektriciteitsnet aankan. Buiten deze spits is er vaak wel ruimte op het net. Alle grootverbruikers die zijn aangesloten op het landelijke hoogspanningsnet van TenneT betalen daarom vanaf 1 januari 2025 minder als zij zorgen dat zij hun aansluiting weinig gebruiken tijdens de spits. Grootverbruikers die hun aansluiting tijdens de spits dan nog wel maximaal gebruiken, betalen dus juist meer. Daarnaast kunnen netbeheerders vanaf 1 april 2025 ook contracten aanbieden waarbij grootverbruikers – in ruil voor een lager tarief – de aansluiting helemaal niet mogen gebruiken tijdens bepaalde drukke uren.

Contracten
Dit soort contracten zijn aantrekkelijk voor bedrijven die hun gebruik goed kunnen regelen. Grootverbruikers op regionale netten met zo’n contract kunnen hun aansluiting dan alleen gebruiken tijdens afgesproken uren via het zogenaamde tijdsblokgebonden contract. Dit transportrecht wordt beschikbaar gemaakt op de regionale netten.

Voor grootverbruikers die zijn aangesloten op het (extra-)hoogspanningsnet geldt dat zij met een nieuwe contractvorm – het zogenaamde tijdsduurgebonden contract dat per 1 oktober 2025 op het landelijk hoogspanningsnet beschikbaar komt – straks ten minste 85 procent van de tijd hun aansluiting volledig kunnen gebruiken. Het tijdsduurgebonden transportrecht is de uitwerking van het voorstel dat TenneT eerder heeft gedaan voor een apart tarief voor flexibele netgebruikers zoals batterijen, ook wel bekend onder de naam NFA85.

De nieuwe contractvormen zijn dan ook met name interessant voor bedrijven die flexibel met de beschikbare capaciteit op het net om kunnen gaan. Beide opties zullen aangeboden worden als alternatief voor het bestaande, vaste transportrecht. Zodra de nieuwe contractvormen beschikbaar zijn, zullen de netbeheerders hun klanten daarover informeren.

Aanvulling op variabel transportrecht
De nieuwe alternatieve transportrechten zijn, net als het eerder geïntroduceerde volledig variabel transportrecht dat per 1 februari 2025 beschikbaar is, gericht op het benutten van restcapaciteit in het elektriciteitsnet. De nieuwe alternatieve transportrechten geven gebruikers een bepaalde mate van zekerheid over hoeveel of wanneer zij het stroomnet zullen kunnen gebruiken, en geven daarmee meer zekerheid dan het volledig variabele transportrecht. Dat maakt deze nieuwe transportrechten een belangrijke aanvulling op het volledig variabele transportrecht.

Transporttarieven
Voor bedrijven die zijn aangesloten op het (extra)hoogspanningsnet van TenneT komen er verder tijdsgebonden transporttarieven, waarbij de hoogte van het transporttarief is gekoppeld aan het moment waarop het stroomnet wordt gebruikt. Oftewel, aangeslotenen krijgen korting op hun transporttarief wanneer zij hun gebruik verplaatsen naar buiten de piek. Het blijft daarbij wél mogelijk om tijdens piekuren het net te gebruiken.

TenneT is bezig met de implementatie van deze nieuwe tarifering die per 1 januari 2025 in zal gaan. 

Marktpartijen dienen zienswijze in

De ACM heeft van 13 marktpartijen zienswijzen ontvangen op het ontwerpbesluit voor de 3 maatregelen. De marktpartijen zijn in beginsel positief over de introductie van de nieuwe transportrechten, maar vragen om bepaalde verduidelijkingen, operationele verbeteringen en aanvullende varianten van de transportrechten. In een aantal gevallen heeft de ACM deze verzoeken gehonoreerd.

De ACM kiest echter vooral voor snelle invoering en vraagt de netbeheerders om na de eerste ervaringen met de nieuwe transportrechten te bezien of en hoe bepaalde verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten