
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft de 5 projecten subsidie toegekend via de KIC-Missie call ‘Top-up Human Capital Werken aan maatschappelijke impact voor de energietransitie & duurzaamheid’. De projecten vergroten de maatschappelijke impact van het lopende E&D-onderzoeksproject door een zogenaamde micro-learning community te vormen en daarmee de factor human capital aan te spreken. In een micro-learning community kan worden gewerkt aan een scherpe formulering van een human capital-vraagstuk. Gedurende de projectperiode kan worden gewerkt aan een resultaat, bijvoorbeeld door te experimenteren met mogelijke oplossingen.
Game design
Ioannis Lampropoulos van de Universiteit Utrecht heeft subsidie toegekend gekregen voor het project ‘Long-term consumer and community empowerment in energy applications through inclusive Game design, Artificial Intelligence, and system Modelling’ – kortweg GAIM.
Omdat huishoudens een actieve rol spelen in de energietransitie gaat Universiteit Utrecht een ICT-platform ontwikkelen – inclusief serious-game-app – dat tussen huishoudens, organisaties en het energiesysteem opereert. Het platform moet een gebruikersgericht duurzaam energiesysteem mogelijk maken en vereist een interdisciplinaire aanpak en samenwerking door de energieketen. Technieken uit gameonderzoek worden gekoppeld aan gegevens uit slimme meters en energiemodellen. Het doel is om huishoudens via een game-instructie en feedback te geven om zo hun energieconsumptie te optimaliseren.
Verder krijgt onder meer de TU Delft subsidie voor een project rond waterstof en een project dat simulatiemodellen van energiemarkten en -netten ontwikkelt voor verschillende energiedragers. Daarnaast gaat de TU Delft optimaliseringsmodellen en -algoritmen voor duurzame energie ontwikkelen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.