
Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders dat uitgevoerd is in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Belangrijkste conclusie van de onderzoekers is dat huishoudens met zonnepanelen, warmtepompen en woningisolatie minder zorgen hebben over hun energierekening, want minder dan een derde maakt zich zorgen.
Meest structurele oplossing
Niet alleen bij huishoudens met relatief hoge inkomens nemen de zorgen over de energierekening af; hetzelfde geldt voor huishoudens met relatief lage inkomens. Minima met zonnepanelen zeggen bijvoorbeeld nog vaker dan gemiddeld – 82 versus 71 procent – dat ze zich minder zorgen maken over de energierekening dankzij hun zonnepanelen.
‘Verduurzaming is de meest structurele oplossing voor een betaalbare en voorspelbare energierekening’, reageert Olof van der Gaag, voorzitter NVDE. ‘Zonnepanelen, warmtepompen, isolatie en elektrische auto’s geven grip op de energiekosten. Ik ben blij dat dat de zorgen van mensen over hun energierekening verlicht. Het is belangrijk dat verduurzaming voor iedereen bereikbaar wordt.’
Vaakst tevreden
Consumenten met zonnepanelen zijn het vaakst tevreden over hun aankoop. Waar dit bij zonnepanelen 95 procent is, is dat bij een volledig elektrische auto 91 procent, bij isolatie 90 procent en bij warmtepompen 85 procent.
Huiseigenaren en huurders zijn overigens bijna even tevreden over hun zonnepanelen: 96 versus 93 procent.
Trots
94 procent van de zonnepaneelbezitters stelt het fijn te vinden zijn eigen energie op te wekken en 92 procent doet dit om de energiekosten te verlagen. 76 procent van de eigenaren is bovendien trots dat hij zonnepanelen heeft. Vrijwel alle zonnepaneelbezitters zouden de aanschaf van zonnepanelen aanbevelen.
8 op de 10 zonnepaneeleigenaren zouden opnieuw zonnepanelen kopen en 5 procent van de zonnepaneelbezitters zou dit niet doen. 15 procent weet dit niet. Voor ongeveer de helft van de kopers heeft de financiële steun van de overheid geholpen in het besluit zonnepanelen aan te schaffen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.