logo
wvhj2023
© Digikhmer | Dreamstime.com
© Digikhmer | Dreamstime.com
4 juni 2024

Tweede Kamer keurt Energiewet goed

De Tweede Kamer heeft met een ruime meerderheid de Energiewet goedgekeurd waarmee de huidige Elektriciteitswet en Gaswet worden samengevoegd tot één nieuwe wet. De wet gaat nu naar de Eerste Kamer.

Aan de stemming over de Energiewet gingen in de afgelopen periode tientallen uren aan debatten vooraf. Dat leidde onder meer tot een groot aantal ingediende moties en amendementen waarover tijdens de stemming over het wetsvoorstel eveneens gestemd is.

9 tegenstemmen
Het wetsvoorstel van de Energiewet is vandaag met een ruime Kamermeerderheid aangenomen. GroenLinks-PvdA, de Partij voor de Dieren, DENK, Volt, D66, NSC, VVD, ChristenUnie, SGP, CDA, BoerBurgerBeweging (BBB) en PVV stemden voor het wetsvoorstel.

Enkel de SP, Forum voor Democratie (FvD) en JA21 stemden tegen de komst van de Energiewet. Het wetsvoorstel kreeg zodoende slechts 9 tegenstemmen en 141 voorstemmen.

Eindstreep
De Energiewet vervangt de huidige Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet en bevat ook de uitwerking van afspraken uit het Klimaatakkoord. Met het wetsvoorstel wordt ook een groot deel van het Europese ‘Clean Energy Package’ (CEP) geïmplementeerd, in het bijzonder de Elektriciteitsrichtlijn. Zo bevat het wetsvoorstel onder meer duidelijke taken voor de netbeheerders, meer overheidsregie en sturing op investeringen in de gas- en elektriciteitssystemen en structurele versterking van de positie van de consument. Het gaat voor consumenten bijvoorbeeld om transparante voorwaarden en betere bescherming bij opzegging en facturering van energiecontracten. Het wordt verder voor alle energieleveranciers verplicht om ook een vast (model)contract aan te bieden met een looptijd van minimaal 1 jaar.

Ook scherpt de wet de eisen aan waar energieleveranciers aan moeten voldoen. Daarnaast krijgen netbeheerders meer mogelijkheden om problemen met het volle elektriciteitsnet aan te pakken, door slimmer gebruik te mogen maken van de bestaande ruimte op het net.

De totstandkoming van de Energiewet wordt al sinds de start medio 2019 gekenmerkt door forse kritiek, vanuit de markt, maar juist ook vanuit overheidsinstanties. Toch lijkt de wet – die door demissionair minister Jetten eerder als onmisbaar voor de energietransitie werd bestempeld – nu de eindstreep te gaan halen.

Energiewet naar de Eerste Kamer

Nu de nieuwe Energiewet door de Tweede Kamer is aangenomen, gaat deze naar de Eerste Kamer. Zodra de Eerste Kamer ingestemd heeft met het wetsvoorstel, wordt deze in de praktijk daadwerkelijk van kracht.

Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog meer mogelijkheden en zal vooral het debat in de Eerste Kamer – waarbij demissionair minister Jetten of zijn opvolger aanwezig zal zijn om zijn wetsvoorstel te verdedigen – van belang zijn.

Repareren
Niet alleen kunnen uitspraken van bewindslieden in die debatten over een wetsvoorstel een rol spelen in toekomstige rechtszaken – omdat het debat in de Eerste Kamer deel uitmaakt van de wetsuitleg – ook kunnen de Eerste Kamerleden bewindslieden toezeggingen ontlokken over de toepassing van de wet. De Eerste Kamer kan verder geen amendementen indienen – waarmee het wetsvoorstel gewijzigd wordt – maar wel moties indienen.

Als de Eerste Kamer dreigt een wetsvoorstel te verwerpen, zal een minister bovendien geneigd zijn de Eerste Kamer tegemoet te komen. Een bewindspersoon neemt soms zelf het initiatief het wetsvoorstel te repareren door een wijzigingsvoorstel in te dienen. Daarnaast komt het ook wel eens voor dat de Eerste Kamer zoveel kritiek op een wetsvoorstel heeft, dat de regering het niet meer op stemming laat aankomen en het voorstel intrekt.

Te doorlopen stappen
Formeel zal het wetsvoorstel voor de Energiewet in de Eerste Kamer de volgende stappen doorlopen.

Stap 1: schriftelijke voorbereiding
Nadat een wetsvoorstel door de Tweede Kamer is aangenomen, gaat het naar de Eerste Kamer. De behandeling ervan wordt, net als in de Tweede Kamer, eerst schriftelijk voorbereid door een Kamercommissie die ook de te volgen procedure bespreekt. De commissie bepaalt daarmee of het wetsvoorstel direct op de agenda kan worden gezet van de plenaire vergadering of dat er eerst nog een voorbereidend onderzoek moet plaatsvinden. In dat laatste geval geven de leden van de commissie namens hun fractie schriftelijk commentaar op het wetsvoorstel en stellen ze vragen aan de regering. Die reageert daar weer op in een nota of memorie van antwoord. Soms worden er meerdere van zulke schriftelijke rondes gehouden, maar in de regel wordt 1 ronde voldoende geacht.

Stap 2: plenair debat in Eerste Kamer
Als de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende heeft voorbereid, kan het op de agenda gezet worden van de plenaire vergadering. Als er in de plenaire vergadering niet over het wetsvoorstel gesproken hoeft te worden, wordt het voorstel direct op de agenda gezet en als hamerstuk afgedaan. Dat laatste is in het geval van de Energiewet echter onwaarschijnlijk. Zodra het plenaire debat heeft plaatsgevonden, wordt de stemming in de regel op de agenda voor de eerstvolgende vergadering gezet.

Stap 3: Afkondiging en inwerkingtreding
Als de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel gaat het naar het Kabinet van de Koning voor ondertekening door de Koning. Vervolgens gaat het naar het ministerie waar de betrokken bewindspersoon ondertekent. Dit laatste is het zogenaamde ‘contraseign’. Daarna wordt de wet geplaatst in het Staatsblad waarmee de daadwerkelijke inwerkingtreding geregeld wordt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten