
Het bedrijf heeft in opdracht van GroenLeven onderzoek gedaan naar de CO2-afdruk van diens zonnecarports. Uit het levenscyclusonderzoek blijkt dat de CO2-voetafdruk van een zonnecarport positief uitvalt wanneer er onder andere wordt gekeken naar de technische levensduur. Dat komt in het geval van GroenLeven door het gebruik van low carbon zonnepanelen en betrouwbare staalrecycling.
Materiaalpaspoorten
Tijdens het onderzoek werden de diverse typen zonnecarports van GroenLeven met elkaar vergeleken. Daarin werden verschillende typen zonnepanelen en materialen die voor de constructie gebruikt worden, zoals staal en hout, doorgerekend en naast elkaar gelegd. Uit het onderzoek blijkt vooral dat het type zonnepaneel van grote invloed is op de CO2-voetafdruk van zonnecarports. Zo is de invloed van ‘low carbon’-zonnepanelen groot en in de meeste gevallen zelfs groter dan bijvoorbeeld de invloed van het verdere materiaalgebruik, zoals hout of staal voor de zonnecarportconstructie.
Door het gebruik van een onderconstructie van gerecycled staal ontstaat uiteindelijk wel een zonnecarport met de laagste netto-emissies per kilowattpiek. ‘We zijn blij met de inzichten van het onderzoek’, stelt Jens van der Laan, hoofd Energieoplossingen bij GroenLeven. ‘We hebben goed inzichtelijk gekregen hoe de CO2-voetafdruk is van de door onze aangeboden verschillende typen zonnecarports. Natuurlijk wekken zonnecarports groene stroom op, maar wij willen volledig inzichtelijk hebben wat de totale voetafdruk van onze zonnecarports is over de gehele levensfase, vanaf de winning en verwerking van ruwe materialen, tot aan de verwerking aan het einde van de levensduur, en hoe wij deze positief kunnen beïnvloeden. Omdat onze zonnecarports modulair zijn opgebouwd, kan het staal van onze carports goed gerecycled worden. We zien dat vooruitstrevende bedrijven en gemeenten erg geïnteresseerd zijn in de voetafdruk en de materiaalpaspoorten van duurzame energieoplossingen, zoals carports. Dit om aan te kunnen tonen dat de projecten een nettoverschil maken in de energietransitie.’
Vervolgonderzoek
Er staat inmiddels ook een vervolgonderzoek naar zonnecarports gepland. ‘Nadat we deze inzichten hebben gekregen, vinden we het belangrijk om verder te onderzoeken hoe we de levensduur van een zonnecarport kunnen verlengen, langer dan een levensduur van 50 jaar nu, en hoe we de CO2-voetafdruk nog meer kunnen reduceren’, aldus Van der Laan. ‘Deze onderzoeken zijn van groot belang als het gaat om een duurzame uitrol van zonnecarports in Nederland. Het belang van zonnecarports wordt nog extra benadrukt in de motie die vorig jaar is aangenomen om zonnecarports op parkeerterreinen te verplichten. Versnelling hiervan is essentieel, zeker om onze klimaatdoelstellingen te halen, nu de groei van zonne-energie op land is beperkt.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.