logo
© André Muller | Dreamstime.com
© André Muller | Dreamstime.com
3 mei 2024

Toezichthouder grijpt in, Eneco stopt met claim ‘sneller klimaatneutraal’

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Eneco op de vingers getikt over het gebruik van de slogan ‘Sneller klimaatneutraal’ in zijn reclames. Het energiebedrijf stopt nu met het gebruik van de term.

Het gebruik van deze algemene claim kan volgens de ACM voor onduidelijkheid zorgen bij consumenten over de specifieke duurzaamheidsvoordelen van producten van Eneco. De toezichthouder ziet de duurzaamheidsclaim dan ook als mogelijk misleidend. Ook is niet duidelijk dat het gaat om een ambitie voor het jaar 2035.

Valkuil
‘Een valkuil bij het formuleren van duurzaamheidsambities is het gebruik van algemene, vage termen zoals klimaatneutraal, CO2-neutraal of duurzaam’, stelt Renske Fikkers, waarnemend directeur Consumenten van de ACM. ‘Vage claims maken het lastiger om de ambities van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken. Om een goede keuze te maken, moet het voor consumenten duidelijk zijn wat bedrijven echt gaan doen. We dagen bedrijven uit om zo concreet mogelijk te informeren over hun duurzaamheidsambities. Het is heel goed dat Eneco deze stap nu zet. Hopelijk volgen andere bedrijven dit voorbeeld.’

De ACM Leidraad duurzaamheidsclaims geeft bedrijven houvast in hun communicatie over duurzaamheid. Zo moeten duurzaamheidsclaims juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn en moeten ze onderbouwd worden met feiten en actueel gehouden worden.

Onderbouwd plan
Ook als een bedrijf een duurzaamheidsclaim kan onderbouwen, is het belangrijk dat de claim zelf duidelijk en specifiek is. Zo heeft Eneco wel een onderbouwd plan voor hun CO2-reductie en geeft daar ook uitvoering aan. Dit juicht de ACM toe, maar een onderbouwing rechtvaardigt niet dat een bedrijf een vage claim kan doen. De consument kan hieruit niet opmaken welke duurzaamheidsinspanningen Eneco daadwerkelijk doet.

Daarom heeft Eneco de ACM toegezegd te stoppen met het gebruik van de claim ‘Sneller klimaatneutraal’ in zijn communicatie naar consumenten.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten