
De cementindustrie is verantwoordelijk voor 7 procent van de wereldwijde CO2-emissies en in Obourg staat een van de grootste cementfabrieken van Europa. Met het drijvende zonnepark kan Holcim België de fabriek straks voor 15 procent op zonnestroom laten draaien.
2 oorzaken
De hoge uitstoot van de cementindustrie heeft twee oorzaken. Ten eerste bestaat cement voornamelijk uit kalk dat van nature voorkomt in kalksteen. Om de kalk uit het kalksteen vrij te maken, wordt het onder hoge temperatuur verhit. Het kalksteen splitst zich dan in kalk en CO2. De tweede oorzaak van de CO2-uitstoot is de energie die het kost om het kalksteen te verhitten.
De fabriek in Obourg is eigendom van het Zwitserse Holcim dat toeslagmateriaal levert aan de bouw. Alleen al voor het verhitten van de kalksteen verbruikt de fabriek 180 gigawattuur per jaar. De fabriek wil echter in 2030 CO2-neutraal zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, moet de CO2-uitstoot door het energiegebruik omlaag. In 2022 tekenden TotalEnergies en Holcim een intentieverklaring om de fabriek volledig CO2-neutraal te maken.
55.000 zonnepanelen
Het hele zonnepark – 55.000 zonnepanelen, transformatoren en omvormers – wordt gerealiseerd op een drijvende constructie van 17 hectare in een oude, ondergelopen kalksteengroeve. Door dicht bij de fabriek zelf zonne-energie op te wekken, slaagt Holcim er bovendien in om te besparen op stroomkosten.
TotalEnergies en Holcim onderzoeken ook nog de bouw van een eletrolyzer. De waterstof die de elektrolyzer produceert, kan worden gebruikt als energiedrager voor verschillende processen. Bovendien kan de zuurstof die vrijkomt bij de elektrolyse worden gebruikt bij de verhitting van het kalksteen. De stroom voor de elektrolyzer kan worden opgewekt door het drijvende zonnepark.
|
Zonnecarport JFK Airport TotalEnergies is niet alleen bij Holcim België gestart met de bouw van een groot zonne-energieproject, maar ook bij John F. Kennedy International Airport (JFK Airport) in New York. Op de luchthaven wordt op de ‘lang parkeren’-parkeerplaats 9 een zonnecarport met 12,3 megawattpiek aan zonnepanelen gebouwd. Die biedt straks een overdekte parkeergelegenheid voor 3.000 auto’s. Bovendien wordt een batterij met een vermogen van 7,4 megawatt en een opslagcapaciteit van 24,6 megawattuur geplaatst. De batterij wordt gebruikt om het energieverbruik van de luchthaven tijdens piekperioden te verminderen. Het project wordt in twee fasen gebouwd. Fase 1 zal vanaf maart 2025 energie leveren aan de luchthaven. Fase 2 is het gemeenschappelijke zonne-energieproject en zal vanaf april 2026 energie leveren aan Con Edison voor de omliggende gemeenschap. TotalEnergies bereikte onlangs een akkoord over meer dan 1,5 gigawatt aan stroomafnameovereenkomsten (ppa’s) met meer dan 600 industriële en commerciële klanten wereldwijd, waarvan 1,1 gigawatt al operationeel is. |
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.