logo
wvhj2023
© We Drive Solar
© We Drive Solar
25 april 2024

Slim laden elektrische auto met flexibele nettarieven verlaagt piekbelasting stroomnet

Het slim laden van elektrische auto’s met flexibele nettarieven is een kansrijke oplossing om de piekbelasting van het stroomnet te verlagen. Dat blijkt uit een proef van het Utrechtse innovatieproject FLEET.

Netbeheerder Stedin, kenniscentrrum ElaadNL, laadpaalbedrijf We Drive Solar, Smart Solar Charging, de gemeente Utrecht, het Utrecht Sustainability Institute en Enervalis hebben de afgelopen paar jaar onder leiding van het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht een praktijkproef uitgevoerd.

380 publieke laadpalen
Daarbij is 3 jaar lang het concept van smart charging beproefd op 380 publieke laadpalen in Utrecht. Slim laden gebeurde in deze proef op basis van flexibele nettarieven van de netbeheerder. Door te variëren met nettarieven, kon de netbeheerder een extra financiële prikkel geven aan laadpaalbedrijven bovenop de variabele stroomprijzen, om te laden buiten piekmomenten. Op momenten met hoge netbelasting was het nettarief hoger en werd het minder aantrekkelijk om op volle kracht te laden.

De experimentele prijsprikkel zorgde voor 15 procent minder piekbelasting van elektrische auto’s en zo voor ontlasting van het lokale stroomnet. Gebruikers merkten hier in de meeste gevallen niets van, omdat de auto langer aan de laadpaal stond dan nodig was en er genoeg ruimte was om deze buiten de piek op te laden. Zodra het rustiger was op het lokale net, en het nettarief dus gunstig, werden de elektrische auto’s weer met de maximale laadsnelheid geladen. Het slimme systeem zorgde ervoor dat de auto helemaal volgeladen was bij vertrek.

Reduceren of pauzeren?

Tijdens het FLEET-experiment werd de laadsnelheid van elektrische auto’s teruggebracht naar 4 kilowatt tijdens piekmomenten om de impact van elektrisch laden op lokale netcongestie te verminderen. Het laden werd niet helemaal gestopt. Uit modelsimulaties die zijn uitgevoerd door onderzoekers binnen het FLEET-project blijkt dat het volledig pauzeren van laadsessies de effectiviteit van slim laden flink vergroot. Zo kunnen er met gepauzeerd laden ongeveer twee keer zoveel laadpalen geplaatst worden voordat er congestieproblemen optreden ten opzichte van slim laden met een minimumlaadsnelheid van 4 kilowatt.  Het kunnen pauzeren van laadsessies leidt dus tot een efficiëntere benutting van het elektriciteitsnet.

Netbewust laden
Tijdens het FLEET-experiment konden klanten aan de laadpaal ervoor kiezen uitgesloten te worden van slim laden. Gebruikers hadden vooraf aangegeven behoefte te hebben aan deze mogelijkheid, maar in de praktijk werd daar zelden gebruik van gemaakt. Onderzoek onder gebruikers wees verder uit dat de meeste klanten niets merkten van het uitgesteld laden.

Ondanks dat het FLEET-experiment is afgelopen, wordt er nog steeds slim geladen op de publieke laadpalen in Utrecht. De sturing van de laadpalen in het experiment is overgezet op de ‘netbewust laden’-sturing en dit wordt nu verder onderzocht. Deze manier van slim laden wordt sinds vorig jaar landelijk uitgerold. In dit systeem varieert de beschikbare capaciteit voor het laden van auto’s gedurende de dag op basis van de belasting van het stroomnet. In Utrecht wordt netbewust laden momenteel al op 400 publieke laadpalen uitgevoerd en dat is daarmee een van de grootste implementaties van dit nieuwe slim laden in Nederland.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten