Het systeem maakt namelijk gebruik van hergebruikte accu’s afkomstig van Range Rover en Range Rover Sport Electric Hybrid-modellen.
Einde levensduur
Het energieopslagsysteem – genaamd Allye MAX BESS – bevat 7 hergebruikte accupakketten uit een Range Rover of Range Rover Sport Electric Hybrid die het einde van zijn levensduur heeft bereikt. De accupakketten hoeven niet te worden aangepast en worden in op maat gemaakte rekken geplaatst.
Elke Allye MAX BESS biedt een totale opslagcapaciteit van 270 kilowattuur. Het energieopslagsysteem kan ook 9 Range Rover Electric Hybrids tegelijk opladen, terwijl het systeem zelf via een CCS-laadstekker snel en eenvoudig kan worden opgeladen.
3,5 ton
De mobiele Allye MAX BESS weegt minder dan 3,5 ton. Het engineeringteam van JLR is de eerste die de Allye MAX BESS werkelijk in gebruik neemt. Het systeem wordt ingezet om lokaal-emissievrije energie te leveren tijdens tests met de nieuwe Range Rover Electric, die later dit jaar wordt geïntroduceerd.
Een doorsnee dieselgenerator verbruikt zo’n 16 liter dieselolie per uur. Tijdens het testprogramma van de Range Rover Electric, dat meer dan 1.000 uur zal omvatten, wordt daardoor naar verwachting meer dan 15.494 kilogram aan CO2-uitstoot bespaard dankzij de inzet van de Allye MAX BESS. Het energieopslagsysteem komt ook commercieel beschikbaar.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.