‘Negatieve stroomprijzen vallen niet toevalligerwijs samen met de momenten dat de zonne-energieproductie van huishoudens piekt’, vervolgt Altena, Head of Business Development bij energiebedrijf Zonneplan, dat in 2011 het levenslicht zag als installateur van zonnepanelen en meer en meer uitgroeit tot het energiebedrijf van de toekomst.
Wetmatigheid
Zonneplan startte dit jaar een proef waarbij een geselecteerde groep klanten met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk kunnen uitschakelen als de stroomprijs negatief is. En dat leidde tot een primeur: op woensdag 19 april zette om die reden 3 procent van de Zonneplan-klanten zijn omvormer uit. Klanten zonder zonnepanelen of een elektrische auto verbruikten op die dag gemiddeld 114 procent meer stroom dan op een doorsneewoensdag het geval is. Ze kregen tussen 13 en 16 uur namelijk geld toe voor het verbruiken van stroom.
‘4 à 5 jaar geleden was voor ons al duidelijk dat ook in Nederland – net als destijds in Duitsland, de Amerikaanse staat Californië en Australië – problemen met overschotten van zonne-energie zouden gaan ontstaan’, opent Altena het gesprek. ‘Het is een wetmatigheid dat de uitrol van wind- en zonne-energie ertoe leidt dat er op bepaalde momenten gedurende de dag meer energie opgewekt dan verbruikt wordt.’
Zonneplan heeft volgens Altena – ingegeven door de wens om exact te weten wanneer hoeveel zonne-energie opgewekt wordt – in het verre verleden al de keuze gemaakt om een eigen monitoringoplossing te ontwikkelen: Zonneplan Connect. ‘Die keuze komt bovendien voort uit onze irritatie dat monitoringplatformen van omvormerfabrikanten vaak extreem slecht beveiligd zijn en de omvormers via een bekabelde connectie of wifi met het internet verbonden zijn. Onze keuze voor een 4G-verbinding is een gouden zet geweest. 4G is een ongekend stabiele infrastructuur waarmee zonnepaneeleigenaren bijvoorbeeld ook geen problemen hebben als ze een nieuwe internetrouter krijgen. Nederland heeft een extreem goed mobiel netwerk dat drievoudig is uitgevoerd. Doordat we gebruik kunnen maken van 3 mobiele providers – KPN, T-Mobile en Vodafone – is de kans dat het netwerk plat komt te liggen superklein. Eigenlijk is die kans er niet. De Zonneplan Connect is nu bij bijna 100.000 van onze klanten met zonnepanelen geïnstalleerd. Ze rapporteren iedere 5 minuten met een uptime van meer dan 99 procent.’
Zonneplan Connect
De werkwijze is simpel: de smart grid-node wordt in de P1-poort van de slimme meter gestoken, leest deze uit en stuurt de data naar de Zonneplan-app. Hierdoor hebben zonnepaneeleigenaren altijd live inzicht in hun energieverbruik, ook wanneer ze niet thuis zijn. De Zonneplan Connect communiceert via een zogenaamd end-to-end encrypted LTE-M 4G-verbinding.
Bij consumenten die naast zonnepanelen ook een laadpaal – en straks een thuisbatterij – van het bedrijf hebben, zorgt de Zonneplan Connect ervoor dat de opgewekte zonne-energie automatisch opgeslagen wordt in de thuisbatterij of gebruikt wordt om de auto te laden. ‘En, niet onbelangrijk, wij kunnen exact zien in welke wijken klanten problemen ondervinden met uitvallende omvormers door te hoog oplopende spanning op het laagspanningsnet’, vertelt Altena. ‘Dat is niet alleen waardevolle informatie voor onze klanten, maar ook voor de netbeheerders.’
Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2023-editie van Solar Magazine.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.