logo
© TKF
© TKF
22 maart 2024

Liander en TKF verwerken oude shampooflessen tot mantels voor stroomkabels

Liander en de Twentsche Kabelfabriek (TKF) gaan kunststof verpakkingen van oude shampooflessen verwerken tot buitenmantels van nieuwe kabels voor het elektriciteitsnet. Hierdoor is 2.240 ton minder plastic nodig.

Na een intensief ontwikkelings- en onderzoekstraject gaat TKF middenspanningskabels leveren met gerecyclede kunststoffen. Daarbij bestaat 50 procent van de kunststoffen in de buitenmantels uit gerecycled materiaal.

200 volle vrachtwagens
Samen met Borealis lukte het TKF herbruikbare kunststoffen zodanig te optimaliseren dat ze aan alle vereiste eigenschappen voldoen voor langdurig gebruik in kabels.

Door de introductie van de kabelmantel wordt voor de kabels van Liander rond 2.240 ton minder nieuw plastic gebruikt in de periode tot en met 2027. Dat staat gelijk aan 200 volle vrachtwagens plastic afval. Ook wordt er een CO₂-reductie gerealiseerd van 1.332 ton.

Circulaire ambities
Liander streeft naar het realiseren van circulaire ambities door samenwerking met partners en leveranciers. Rob Roelofs, CSR-manager bij TKF, hierover: ‘Samen hebben we hard gewerkt aan het toepassen van gerecycled kunststof in producten van TKF. Werd er op de eerste kabels nog wat lachwekkend gereageerd vanwege de zachtroze kleur én de heerlijke shampoolucht in onze fabriek, inmiddels staan we aan de vooravond van de productie van distributiekabels met kunststof recyclaat die voldoen aan alle geldende kwaliteits- en milieunormen. Door samenwerking in de keten veranderen we de berg kunststofafval in een nieuwe grondstof.’

Liander daagt leveranciers uit om alternatieven te onderzoeken en doet specifieke uitvraag in hun tenders. Doordat beide partijen het belang hiervan inzien worden er resultaten behaald. Door het doen van een risicoanalyse en uitgebreide beoordeling door de technische afdeling is het mogelijk hierin grote stappen te maken. Co den Hartog, Innovatiemanager Duurzaam Assetmanagement Liander, over het resultaat: ‘Deze marktintroductie is het resultaat van een langjarige samenwerking. Een traject met ambitie, tegenslagen, technische en logistieke uitdagingen en vooral met veel persoonlijke inzet vanuit beide bedrijven. Mensen maken het verschil.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten