‘We zien inmiddels garantietermijnen van 40 jaar voorbijkomen’, opent Evers het gesprek. ‘Een indrukwekkend cijfer dat kwaliteit en betrouwbaarheid moet suggereren. Maar bieden deze garanties daadwerkelijk de waarde die consumenten verwachten? Of zijn het slechts loze marketingbeloftes?’
Vraagtekens
‘Bij het grootste gedeelte van de fabrikanten is de kans dat je na 15+ jaar een vergelijkbaar zonnepaneel ontvangt nihil’, vervolgt Evers. ‘Systemen veranderen, technologieën evolueren. Wat overblijft, is een vergoeding gebaseerd op de huidige inkoopprijs. Deze vergoeding is slechts een schijntje van de totale kosten van een defect zonnepaneel. Als gevolg moet de eigenaar van de zonnepanelen de reparatiekosten zelf dragen. En daar komt het verlies aan opbrengst van het pv-systeem nog bovenop.’
40 jaar in de toekomst kijken, is volgens Evers dan ook waanzin. ‘De gemiddelde koper van zonnepanelen is vandaag de dag 35 jaar of ouder. Dat betekent dat tegen de tijd dat je garantie afloopt, je waarschijnlijk met pensioen bent. Je slijt jouw dagen dan met zorgen die ver verwijderd zijn van het terugsturen van een zonnepaneel. Wie plant zijn leven met zo’n lange horizon?’
Rem op technologische ontwikkeling
De 4blue-directeur waarschuwt zelfs dat lange garanties een rem op technologische ontwikkeling kunnen zijn. ‘Zonnepanelen evolueren continu en de zonnepanelen van vandaag zijn over 40 jaar enorm verouderd. Net zoals de mobiele telefoons van 20 jaar terug dat nu zijn. Door klanten voor zo’n lange termijn te binden aan producten, ontmoedigen we innovatie en de overstap naar betere, efficiëntere technologieën. Een auto-eigenaar zegt in 2050 toch ook niet "ik heb nog 24 jaar garantie, dus ik rij mooi door"?’
Ongepast verkoopargument
Tegelijkertijd wordt garantie door de consument vaak geassocieerd met kwaliteit. Sommige consumenten baseren hun keuze zelfs volledig op garantie. ‘Wij begrijpen dat het helpt met je verkoop’, stelt Evers. ‘Maar neem een zonnepaneel met een productgarantie van 25 jaar. Dit biedt meestal exact dezelfde kwaliteit als een zonnepaneel met 40 jaar productgarantie. Wat bewijst die extra 15 jaar dan? Want op de datasheets zie je het verschil niet terug. En in je daadwerkelijke opbrengsten ook niet.’
Evers betoogt dat zinvolle garanties goed zijn voor iedereen. ‘Momenteel gebruiken veel leveranciers de productgaranties als een ongepast verkoopargument. Laten we garanties aanbieden die zinvol zijn, innovatie bevorderen en de consument duidelijkheid en waarde bieden.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.