Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder ruim 1.300 Nederlanders. In opdracht van het ministerie voor Economische Zaken en Klimaat onderzoekt Motivaction iedere 2 jaar het draagvlak voor de energietransitie. Burgers worden daarbij ondervraagd over hun kennis, houding en gedrag op het gebied van energie en klimaat.
2 groepen
De onderzoekers hebben in de eerste week van november – vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 – 2 groepen van ruim 1.300 deelnemers ondervraagd (red. groep A en B). In totaal hebben 2.681 Nederlanders tussen 16 en 80 jaar aan het onderzoek deelgenomen.
Financieel voordeel
Een van de belangrijkste conclusies voor de zonne-energiesector van het onderzoek is dat financieel voordeel de grootste motivator voor Nederlanders is om zonnepanelen te plaatsen, en onzekerheid over het terugverdienen van de investering de grootste drempel.
Onderstaande tabel toont de meestgenoemde redenen van de respondenten uit groep B waarom zij nog geen zonnepanelen hebben. 59 procent van de ondervraagden heeft nog geen zonnepanelen.
Reden nog geen zonnepanelen |
Percentage |
1. Ik weet niet of ik de kosten (snel genoeg) terugverdien |
26 procent |
2. De discussie over afbouw salderen en terugleverheffing maakt me onzeker |
23 procent |
3. Ik denk dat zonnepanelen te duur zijn voor mij |
22 procent |
4. Ik heb een huurwoning |
19 procent |
5. Ik wil liever nog even wachten, de toekomst brengt vast goedkopere en/of betere opties |
19 procent |
28 procent
Van de 59 procent van de ondervraagde Nederlanders die nog geen zonnepanelen heeft, wil 49 procent wel zonnepanelen. Oftewel: de helft van de Nederlanders die nog geen zonnepanelen heeft, wil zonnepanelen laten installeren.
Onderstaande tabel bevat de 5 meestgenoemde argumenten die volgens de genoemde groep zonder zonnepanelen de kans vergroten dat zij zonnepanelen installeren.
Mogelijke redenen om zonnepanelen te kopen |
Percentage |
1. Als het mij geld oplevert |
45 procent |
2. Als ik er subsidie voor krijg |
45 procent |
3. Als het makkelijk is om te doen |
17 procent |
4. Als het helpt klimaatverandering tegen te gaan |
17 procent |
5. Als ik er meer van weet |
15 procent |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.