In opdracht van het ministerie voor Economische Zaken en Klimaat onderzoekt Motivaction iedere 2 jaar het draagvlak voor de energietransitie. Dit jaar zijn 2 groepen van ruim 1.300 deelnemers ondervraagd.
Financieel voordeel
Een van de belangrijkste conclusies voor installaties van warmtepompen is dat subsidie de grootste motivator voor Nederlanders is om een warmtepomp te laten plaatsen en dat wachten op een beter of goedkoper alternatief de grootste drempel is.
Onderstaande tabel toont de meestgenoemde redenen van de respondenten uit groep B waarom zij nog geen warmtepomp hebben. 95 procent van de ondervraagden heeft nog geen hybride warmtepomp en voor een elektrische warmtepomp is dat 93 procent.
Reden nog geen warmtepomp |
Percentage |
1. Ik wil liever nog even wachten, de toekomst brengt vast goedkopere en/of betere opties |
24 procent |
2. Ik denk dat een warmtepomp te duur is voor mij |
22 procent |
3. Ik heb een huurwoning |
19 procent |
4. Ik weet niet of ik de kosten voor een warmtepomp (snel genoeg) terugverdien |
17 procent |
5. Ik weet er te weinig van |
15 procent |
37 en 41 procent
Van deze 95 en 93 procent van de ondervraagde Nederlanders die nog geen hybride of elektrische warmtepomp heeft, wil respectievelijk 37 en 41 procent dat wel. Oftewel: ongeveer 40 procent van de Nederlanders die nog geen warmtepomp heeft, wil een warmtepomp laten installeren.
Onderstaande tabel bevat de 5 meestgenoemde argumenten die volgens de genoemde groep zonder warmtepomp de kans vergroten dat zij deze laten installeren.
Mogelijke redenen om een warmtepomp te kopen |
Percentage |
1. Als ik er subsidie voor krijg |
44 procent |
2. Als ik er energie mee bespaar en mijn energierekening dus omlaaggaat |
43 procent |
3. Als ik er meer van weet |
31 procent |
4. Als het makkelijk is om te doen |
26 procent |
5. Als het helpt om klimaatverandering tegen te gaan |
17 procent |
Zonneboiler
Ten opzichte van de vorige meting in 2021 staan meer Nederlanders open voor andere verduurzamingsmaatregelen die zij nog niet hebben genomen. De onderzoekers hebben 24 klimaatvriendelijke ‘gedragingen’ voorgelegd aan de respondenten.
Van de Nederlanders die nog geen zonneboiler hebben, staat nu 34 procent ervoor open om deze te kopen. Dat was eerder 27 procent. Het gaat nu om 11 procent van de ondervraagden die zegt ‘zeker wel’ een zonneboiler te willen kopen en 23 procent die zegt ‘ik denk het wel’.
Ook bij zonnepanelen steeg het animo, van 49 naar 41 procent. Verder is 49 procent van de Nederlanders nu bereid vloerisolatie aan te brengen, 47 procent spouwmuurisolatie, 50 procent dakisolatie en 56 procent isolatieglas.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.