
Brussels Airport wil tegen 2030 als luchthavenuitbater geen CO2 meer uitstoten en de aanleg van zonnepanelen maakt deel uit van die ambitie. Op de nieuwste gebouwen in de westkant van de cargozone worden momenteel zonnepanelen geïnstalleerd met een oppervlakte van 65.000 vierkante meter.
9 procent
De helft van de zonnestroom zal gebruikt worden door Brussels Airport, waardoor het gebruik van zonne-energie in de energiemix van het vliegveld stijgt van 4 naar 9 procent. De andere helft van de opgewekte zonne-energie wordt afgenomen door de partners in de cargozone.
De gebouwen waarin Kuehne+Nagel, Worldwide Flight Services, Expeditors, Swissport en Herfurth zijn gevestigd, krijgen zonnepanelen die samen jaarlijks 7.300 megawattuur zonne-energie zullen opwekken. Eind mei zou deze eerste installatie klaar moeten zijn.
Ambitie
‘Dit nieuwe zonnepaneelproject is een belangrijke stap in onze ambitie naar netto 0 uitstoot’, stelt Arnaud Feist, algemeen directeur van Brussels Airport Company. ‘Hiermee verdubbelt onze zonne-energie voor eigen gebruik als luchthavenuitbater, en we kunnen ook lokaal geproduceerde groene stroom aanbieden aan de cargopartners. Zo geven we ook hen de mogelijkheid om hun eigen CO2-uitstoot verder te verkleinen.’
Mogelijke andere locaties voor extra zonnepanelen worden nog onderzocht en de ambitie is om tegen 2027 over 27 megawattpiek zonnepanelen te beschikken, goed voor een jaarlijkse stroomproductie van zo’n 24.000 megawattuur.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.