logo
wvhj2023
© Fluvius
© Fluvius
15 februari 2024

Fluvius: ‘Digitale meters in Vlaanderen niet duurder dan in het buitenland’

Digitale energiemeters zijn in Vlaanderen niet duurder dan in het buitenland. Dat heeft netbeheerder Fluvius verklaard op een hoorzitting in het Vlaams parlement over de kosten van de uitrol van digitale meters.

Aanleiding voor de bijeenkomst was een studie van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) die vragen stelt over de financiering van de uitrol van de digitale meter. Na een analyse door Fluvius blijkt de SERV enkele bedragen verkeerd te hebben geïnterpreteerd.

1,547 miljard euro
In zijn advies stelde de SERV afgelopen januari volgens de netbeheerder onterecht dat de uitrol van digitale meters in Vlaanderen dubbel zo duur zou zijn als in het buitenland. De SERV becijferde dat de volledige uitrol 3 miljard euro zou kosten, maar in realiteit is dat volgens Fluvius iets meer dan 1,5 miljard euro wat in lijn zou zijn met de gemiddelde uitrolkosten in Europa.

Fluvius meldt dat de uitrol van digitale meters tot eind 2022 in totaal 575 miljoen euro kostte. Om tot het einde van de uitrol te komen, tegen eind 2029, komt daar nog 972 miljoen euro bij. Dat maakt dat de complete uitrol 1,547 miljard euro kost.

Saneringskosten
De SERV ging er volgens Fluvius onterecht van uit dat het totaal voorziene budget in zijn investeringsplan enkel gerelateerd was aan de uitrol van digitale meters, maar het bevat ook ‘saneringskosten’ die gaan over de tijdige vernieuwing van de volledige elektriciteits- of gasaansluitingen van Fluvius-klanten.

Dat zijn kosten die de netbeheerder sowieso moet maken, digitale meters of niet. Fluvius stelt die saneringen maximaal te combineren met de plaatsing van digitale meters, om zo kostenefficiënt mogelijk te werken.

Uitrol gaat door
Fluvius meldt dat de uitrol van de digitale meters onverminderd doorgaat conform de geldende Vlaamse regelgeving. Minister van Energie Zuhal Demir heeft ondertussen een nieuwe kosten-batenanalyse voor de digitale meters gevraagd aan energieregulator VREG.

Eind januari stonden er 3.242.000 digitale meters voor elektriciteit en gas opgesteld in ongeveer 1,9 miljoen Vlaamse woningen. 677.000 klanten volgen hun energieverbruik via ‘Mijn Fluvius’. Daarnaast sloten 147.000 klanten een app aan in de gebruikerspoort van de digitale elektriciteitsmeter voor live opvolging. Eind januari waren er ook 127.000 gezinnen die kozen voor facturatie op basis van hun reële maandverbruiken en 425.000 prosumenten die hun overschot aan zonnestroom verkopen aan hun leverancier. 7.748 klanten doen inmiddels aan energiedelen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten