logo
wvhj2023
© Ruud Morijn | Dreamstime.com
© Ruud Morijn | Dreamstime.com
11 januari 2024

Eigenaar camping moet energiekosten per jaar berekenen vanwege zonnepanelen

De Geschillencommissie verplicht een eigenaar van een camping om een consument die op het park een chalet met zonnepanelen heeft niet ieder kwartaal maar 1 keer per jaar een energierekening te sturen.

De consument was naar De Geschillencommissie gestapt omdat de nieuwe eigenaar van de camping de energiekosten per kwartaal in plaats van per jaar verrekent. Met de vorige eigenaar had de chaletbezitter de afspraak gemaakt dat hij zonnepanelen mocht installeren en hij vanwege die zonnepanelen op jaarbasis gefactureerd zou worden.

Analoge meter
Nog tijdens de zitting heeft de campingondernemer aangegeven dat hij de kosten jaarlijks gaat berekenen in plaats van per kwartaal. Daarbovenop is de klacht van de consument door de commissie gegrond verklaard.

Het chalet beschikt over een analoge meter die terugdraait. De afspraak van de consument met de vorige campingeigenaar was dat indien de consument meer terug zou hebben geleverd dan verbruikt, deze kosten niet zouden worden terugbetaald, maar dat de nieuwe meterstand aan het begin van het seizoen gelijk zou zijn als die van het vorige seizoen. Hierdoor kreeg de consument de gelegenheid om de te veel teruggeleverde zonne-energie in het nieuwe seizoen te consumeren. Tot op heden zou het volgens de consument nog niet voorgekomen zijn dat hij meer energie heeft teruggeleverd dan verbruikt.

Winter- en zomermaanden
Al in 2017 werd de camping overgenomen door een nieuwe eigenaar, maar recent is de ondernemer door de energiecrisis overgegaan tot verrekening per kwartaal in plaats van per jaar. Dit betekent dat de consument in de wintermaanden met weinig opbrengst van zijn zonnepanelen de verbruikte energie moet betalen en in de zomermaanden voor de te veel teruggeleverde zonne-energie gecompenseerd moet worden met dezelfde kosten als het tarief voor de levering.

De ondernemer brengt echter wel de verbruikte energie in rekening, maar weigert de teruggeleverde energie te vergoeden. Dat was voor de consument reden om naar De Geschillencommissie te stappen en een voorschot en jaarlijkse eindafrekening te eisen.

Enige uitzondering
Na het lezen van alle stukken en de zienswijze van de consument is de ondernemer inmiddels bereid om de consument, als enige uitzondering, jaarlijks te factureren en is bereid dit standpunt als schikking in te brengen. Concreet betekent dit dat, zoals eerder gebruikelijk was, jaarlijks met de consument de energie zal worden afgerekend. Mocht de consument meer energie hebben teruggeleverd dan verbruikt, mag hij dit meerdere gratis verbruiken in het nieuwe jaar en wordt de meter voor het nieuwe jaar teruggezet. De consument behoudt bovendien de analoge meter die kan worden teruggedraaid en indien deze wegens een defect moet worden vervangen, zal bij de consument eenzelfde meter worden geïnstalleerd.

De commissie heeft de klacht al met al gegrond verklaard en bepaald dat de ondernemer jaarlijks met de consument de energie afrekent. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van 52,50 euro aan de consument te vergoeden voor het klachtengeld.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten