logo
wvhj2023
© GroenLeven
© GroenLeven
23 november 2023

GroenLeven neemt eerste batterij bij zonnepark in gebruik

GroenLeven heeft zijn eerste batterij bij een zonnepark in gebruik genomen. Het energieopslagsysteem is geïnstalleerd bij het drijvende zonnepark in Sellingen.

Daarmee zet de ontwikkelaar van grootschalige duurzame-energieprojecten de eerste concrete stap in de wereld van batterijopslag.

30 megawattuur
De 8 geplaatste batterijen hebben samen een vermogen van 15 megawatt en een capaciteit van 30 megawattuur. De batterijen bieden de mogelijkheid om de opgewekte zonne-energie van het zonnepark op te slaan en beschikbaar te maken wanneer de zon niet schijnt. Daarnaast stabiliseren de batterijen het stroomnet door op korte termijn stroom af te nemen of bij te springen wanneer nodig, bijvoorbeeld bij een onverwachte piek of daling in vraag en aanbod op het elektriciteitsnetwerk.

Met de toevoeging van de batterijen aan het grootste drijvende zonnepark van Europa wordt een continue, betrouwbare stroomvoorziening geboden. Het batterijproject bij Sellingen is een van de vele batterijprojecten die GroenLeven gaat uitvoeren. Deze projecten lopen gezamenlijk op naar een vermogen van meer dan 2.000 megawatt.

Verbreding
Peter Paul Weeda, chief executive officer van GroenLeven: ‘De integratie van de batterijen bij het zonnepark Sellingen vertegenwoordigt niet alleen een vooruitgang voor GroenLeven, maar is ook van groot belang voor de energietransitie. We voelen het als onze opdracht om de energietransitie verder te helpen en dat betekent ook bijdragen om het net te balanceren. We richten ons daarom niet alleen op zonne-energie, maar zetten de verbreding in met opslag: zowel met batterijen als met groene waterstof. Daarmee helpen wij netbeheerders te zorgen voor een stabiel en betrouwbaar elektriciteitsnet in tijden van een steeds groter aanbod van weersafhankelijke elektriciteitsopwekking.’

Ondanks de grote pijplijn van GroenLeven, benadrukt het bedrijf dat de markt voor batterijen in Nederland nog onzeker is. Opslagtechnologieën zoals batterijen en elektrolysers worden momenteel gezien als verbruikers van energie, waardoor transportkosten betaald moeten worden. Weeda: ‘Het aanpassen van de transporttarieven is cruciaal voor de businesscase voor batterijopslag, omdat de transportkosten vaak meer dan 80 procent van de operationele kosten beslaan. Zolang er geen uitzondering wordt gemaakt, zoals onder andere in buurlanden Duitsland en België al gebeurt, is de financiering voor energieopslag een uitdaging.’

65 procent korting
TenneT werkt momenteel samen met Netbeheer Nederland aan een voorstel om de transporttarieven te verlagen door een korting toe te kennen die kan oplopen tot 65 procent.

‘Dit is een goede eerste stap, de netwerktarieven zijn echter de afgelopen 2 jaar zodanig gestegen dat er onzekerheid is over de toekomstige stijging van netwerktarieven’, stelt Weeda. ‘Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt, de energietransitie kan niet op zich laten wachten.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten