logo
© Gennady Kurinov | Dreamstime.com
© Gennady Kurinov | Dreamstime.com
8 november 2023

‘Potentie solar carports groter dan gedacht’

De potentie van zonnecarports is groter dan gedacht. Het met zonnepanelen overdekken van parkeerplaatsen is al vanaf circa 30 parkeerplekken interessant. Dat stelt Jan-Pieter Peijs op basis van nieuw onderzoek.

In mei 2023 werd De Schoenmakers Groep (DSG) door de Groenalliantie geselecteerd om op de parkeerplaatsen bij Reeuwijkse Hout solar carports te exploiteren.

Enquête
Vooraf was de verwachting dat solar carports niet rendabel zouden zijn, maar uiteindelijk toonden 37 marktpartijen belangstelling. Peijs Projecten organiseerde de tender voor Groenalliantie en heeft een enquête uitgevoerd onder 8 bedrijven om te achterhalen wanneer solar carports rendabel zijn.

‘Zonnecarports blijken vanaf circa 30 parkeervakken interessant te zijn’, duidt Peijs. ‘Sommige marktpartijen willen minimaal 800 parkeerplaatsen kunnen overkappen voordat ze het interessant vinden, maar er zijn ook partijen die al bij 30 parkeerplaatsen kansen zien. Alle partijen geven aan: hoe groter hoe beter.’

Opties belangrijk
Locaties zijn volgens Peijs sneller rendabel als de ontwikkelaar meer mogelijkheden heeft. ‘Denk aan de mogelijkheid om batterijen erbij te plaatsen of een kleinschalige elektrolyser te mogen bouwen. Er is dan namelijk een kleinere stroomaansluiting nodig en dat is prettig, omdat de ruimte op het elektriciteitsnet beperkt is. Het gaat ook om opties als het mogen verwijderen of verplaatsen van schaduwgevende bomen, of het opnieuw inrichten van de parkeerplaats.’

Ook het ontwerp maakt overigens uit: toepassing van een houten onderstellage maakt projecten duur, waarbij een stalen constructie weer eerder rendabel is.

Laadpalen
Een andere conclusie van Peijs is dat laadpalen de businesscase verbeteren. Als er – overdag – veel geparkeerd wordt dan is een locatie aantrekkelijker. Het verkopen van stroom aan bezoekers die hun auto opladen, levert namelijk meer op dan levering aan het net.

Ook stroomlevering aan een grootverbruiker in de buurt van de zonnecarports maakt een project extra aantrekkelijk. ‘Gemeenten kunnen mobiliteit voor minder vermogenden stimuleren door met de exploitant van de laadpalen af te spreken dat deelauto’s goedkoop mogen laden’, suggereert Peijs.

Verplichte burgerparticipatie
Tot slot concludeert Peijs dat bij verplichte burgerparticipatie het oppervlak groter moet zijn. Ontwikkelaren hanteren een minimumomvang om hun projectmanagementkosten terug te verdienen en als ze het project moeten delen met een burgercoöperatie moet het project dus groter zijn voordat ze interesse tonen in een tender.

Peijs besluit: ‘Conclusie: gemeenten kunnen verduurzamen door hun parkeerplaatsen te laten overkappen als ze ten minste 30 parkeerplekken beschikbaar stellen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten