logo
wvhj2023
© Flynt | Dreamstime.com
© Flynt | Dreamstime.com
7 november 2023

Rechter: installateur moet zonnepanelen verwijderen en terugbetalen na fouten bij installatie

De rechtbank Den Haag heeft in een geschil tussen een consument en installateur geoordeeld dat die laatste de zonnepanelen moet verwijderen, omdat deze door foutieve installatie niet goed werken.

De consument heeft in juli 2022 een overeenkomst met de installateur gesloten voor de levering van 11 zonnepanelen. Daarbij zijn 8 zonnepanelen aan de voorzijde van het huis geplaatst en 3 zonnepanelen op de dakopbouw aan de achterzijde van de woning. De voorzijde van het dak ligt op het zuidoosten en de achterzijde van het dak ligt op het noordwesten.

Opbrengst buitengewoon laag
De koper heeft de installateur 1 maand na plaatsing – in augustus 2022 – per e-mail geïnformeerd dat de opbrengst van de zonnepanelen buitengewoon laag is en gevraagd om een oplossing.

In september 2022 is er via Whatsapp contact geweest met de installateur die stelt dat de zonnepanelen correct geïnstalleerd zijn, maar dat leidde niet tot een oplossing. De consument heeft vervolgens in oktober 2022 de overeenkomst met de installateur opgezegd.

Inspectie
In mei 2023 heeft consumenten inspectiebedrijf StroomWijs de opdracht gegeven om de zonnepanelen te inspecteren en de opbrengst ervan te onderzoeken. De installateur was uitgenodigd om bij de inspectie aanwezig te zijn, maar is niet op deze uitnodiging ingegaan.

Tijdens de inspectie is gebleken dat een van de 2 strings – de string met 8 zonnepanelen – geen spanning geeft. Er blijkt een fout gemaakt te zijn in de bedrading. De inspecteur concludeert dat de zonnepanelen zelf goed functioneren en dat als het systeem correct zou zijn geïnstalleerd, de opbrengst hoger zou zijn. Door de bedradingsfout zou de consument in de periode tot en met mei 2023 al ruim 2.000 kilowattuur aan zonne-energie zijn misgelopen.

Woning verkocht
De consument heeft toevalligerwijs zijn woning na de dagvaarding voor de rechtszaak verkocht (red. de woning is in juni 2023 overgedragen). De consument heeft de rechter daarom gevraagd om de installateur het aankoopbedrag van 4.930 euro terug te laten betalen inclusief rente en om de zonnepanelen van de woning te verwijderen.

De installateur heeft als verweer gevoerd dat de bedradingsfout is ontstaan door werkzaamheden van andere vaklieden die na hem op het dak zijn geweest. De kantonrechter veegt dat argument echter van tafel en stelt dat de verminderde opbrengst van de zonnepanelen veroorzaakt wordt in de foutieve bedrading. ‘Een ondeugdelijke installatie van de zaak wordt gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst’, aldus de rechtbank.

Verplichting
De kantonrechter is bovendien van oordeel dat de consument de installateur tijdig op de hoogte heeft gesteld van de problemen met de zonnepanelen en ook de gelegenheid heeft geboden om deze te herstellen. Omdat vaststaat dat de installateur niet tot herstel van de zonnepanelen is overgegaan, is hij tekortgeschoten in de verplichting om het herstel binnen een redelijke termijn uit te voeren. Daarom mag de consument tot ontbinding van de koopovereenkomst overgaan.

Al met al oordeelt de rechter dat de installateur 4.930 euro moet terugbetalen aan de consument, inclusief de wettelijke rente. Ook moeten de zonnepanelen binnen 4 weken na dagtekening van het vonnis verwijderd worden. Doet de installateur dit niet, dan mag de consument de zonnepanelen op kosten van de installateur laten verwijderen.

Tot slot moet de installateur de schade van 505,18 euro betalen die tijdens de installatie van de zonnepanelen op het dak is ontstaan, alsook de kosten van 1.270,50 euro voor de inspectie en het vaststellen van de schade en de procedurekosten van 1.035,18 euro.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten