logo
wvhj2023
© ARN
© ARN
13 oktober 2023

Oude autobatterijen door reparatie minder vaak hergebruikt voor energieopslag

Auto Recycling Nederland (ARN) heeft vorig jaar 112.617 kilogram aan batterijen uit auto’s ingezameld. 23 procent heeft een tweede leven gekregen voor bijvoorbeeld energieopslag, dat is fors minder dan in 2021.

In 2021 kreeg nog 53 procent van de afgedankte autobatterijen een tweede leven. Er is volgens ARN een aantal oorzaken waarom het percentage second use afneemt.

Vaker gerepareerd
Zo worden lithium-ion autobatterijen vaker gerepareerd in plaats van volledig vervangen. Bij reparatie wordt alleen de slecht functionerende module in de batterij vervangen die vaak minder geschikt is voor second use. De levensduur van het batterijpakket wordt hiermee verlengd. Van het totaal aantal inzamelingen is de verhouding complete pakketten ten opzichte van modules ook flink veranderd; ruim driekwart van het totale aantal inzamelingen bestaat uit modules.

Grotere aantallen
Het tonnage ingezamelde batterijen is nog altijd laag in verhouding tot het totaal aantal batterijen in het Nederlandse wagenpark. De batterijen gaan volgens ARN blijkbaar langer mee dan verwacht.

In de huidige markt fluctueert het totale tonnage dat jaarlijks wordt ingezameld en gerecycled. Naar verwachting zal het aantal ingezamelde batterijen over 3 tot 5 jaar fors gaan toenemen wanneer de eerste bulk van aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s aan het eind van zijn levensduur is.

Schaarse grondstoffen
ARN zamelt zowel lithium-ion startaccu’s als aandrijfbatterijen in en ondersteunt autodemontagebedrijven bij veilige demontage en transport. Batterijen die nog goed genoeg zijn, kunnen via een gespecialiseerd bedrijf een tweede leven krijgen. De andere batterijen gaan naar een recyclingbedrijf dat de schaarse grondstoffen zoals kobalt en nikkel terugwint. Op die manier komen de grondstoffen uit een afgedankte batterij beschikbaar voor gebruik in een nieuwe batterij.

In 2022 is 77 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen gerecycled, 30 procent meer dan in 2021. De recycling van autobatterijen vindt plaats bij gespecialiseerde bedrijven in Europa. Second use van autobatterijen gebeurt bij bedrijven in Nederland.

Autoproducenten en -importeurs zijn overigens verplicht om ‘end-of-life’-batterijen terug te nemen. In Nederland heeft een groot aantal auto-importeurs die opdracht neergelegd bij ARN dat uitvoering geeft aan de producentenverantwoordelijkheid.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten