logo
wvhj2023
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
6 oktober 2023

Zonnepanelen te laat geleverd, consument krijgt 586 euro vergoeding

Een consument die een klacht heeft ingediend bij De Geschillencommissie omdat een installateur zonnepanelen te laat heeft geleverd, is grotendeels in het gelijk gesteld en krijgt een vergoeding van 586 euro.

De consument besloot in december 2021 bij de betreffende installateur via een collectieve inkoopactie – van naar alle waarschijnlijkheid Vereniging Eigen Huis – voor een bedrag van 5.906,99 euro zonnepanelen te bestellen. Waar aanvankelijk de belofte werd gedaan om de zonnepanelen in de maand mei 2022 te installeren, werd de afspraak meermaals verzet en zijn de zonnepanelen uiteindelijk pas eind augustus 2022 geïnstalleerd.

Algemene voorwaarden
De consument heeft op basis van de algemene voorwaarden compensatie een vergoeding gevraagd voor de gemiste opbrengst van de zonnepanelen en voor een aantal opgenomen vrije dagen van zijn werk. Bovendien heeft hij contact opgenomen met de klantenservice van het installatiebedrijf, maar dat heeft volgens de consument niet geleid tot een tegemoetkoming of een excuus van het bedrijf.

De consument heeft De Geschillencommissie gevraagd om per dag dat de zonnepanelen te laat zijn geleverd een vergoeding van 1 euro per kilowattpiek geïnstalleerd vermogen te ontvangen. Omdat het om een zonnepaneelinstallatie van 4,5 kilowattpiek gaat die 108 dagen te laat is geleverd, zou de compensatie 486 euro moeten bedragen.

1 uur vooraf
Bovendien is de consument op verzoek van de installateur 5 dagen thuis geweest voor het installeren van de zonnepanelen. Pas op de vijfde dag werd de installatie succesvol afgerond. Om die reden vraagt de consument conform de algemene voorwaarden van de installateur nog eens 100 euro extra compensatie.

Tot slot werd op 5 juli 2022 de installatie-afspraak 1 uur van tevoren afgezegd, met de mededeling dat het installatieteam vergeten zou zijn de materialen in de bus te laden. Daarvoor vraagt de consument nog eens 50 euro compensatie. Daarbij merkt de consument op dat alle materialen al sinds de eerste afspraak in mei bij hem op het dak lagen. In totaal wil de consument een vergoeding van 636 euro ontvangen.

Standpunt
De installateur heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid zijn standpunt aan De Geschillencommissie kenbaar te maken.

De Geschillencommissie stelt de klagende consument grotendeels in het gelijk. De commissie gaat alleen niet mee in de eis van de consument om voor de gemiste afspraak op 5 juli een dubbele vergoeding van 50 euro te ontvangen. Naast de 586 euro vergoeding voor de te late levering, moet de installateur ook 127,50 euro aan de consument vergoeden voor het klachtengeld dat deze moet betalen aan De Geschillencommissie.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten