logo
wvhj2023
© Adam Nowak | Dreamstime.com
© Adam Nowak | Dreamstime.com
30 september 2023

‘Géén heffing voor klanten Vandebron met zonnepanelen en modelcontract’

Energiebedrijf Vandebron kondigde vorige maand een nieuwe kostenpost aan voor klanten met zonnepanelen. ‘Maar eigenlijk is de heffing er nooit geweest’, stelt Roland van der Klauw, directeur bij Wocozon.

Van der Klauw heeft met Wocozon als missie om bewoners van sociale huurwoningen ook te laten profiteren van zonne-energie om hun woonlasten te verlagen. De aankondiging van Vandebron dat het energiebedrijf een heffing voor zonnepaneeleigenaren invoert, was de ondernemer dan ook een doorn in het oog.

Doelbewust
‘Vandebron heeft in de zonne-energiemarkt voor veel ophef gezorgd met de aankondiging vaste terugleveringskosten in rekening te gaan brengen aan eigenaren van zonnepanelen die zonne-energie terugleveren aan het stroomnet’, stelt Van der Klauw. Wat het energiebedrijf daarbij echter doelbewust niet verteld heeft bij zijn mediaoffensief, is dat alle consumenten bij Vandebron een modelcontract kunnen afsluiten zonder die extra heffing. Want wie een modelcontract afsluit, hoeft geen vaste terugleveringskosten te betalen.’

Standaardcontract
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelde eerder al dat energiebedrijven in het modelcontract – het “standaardcontract” dat alle leveranciers verplicht zijn om consumenten aan te bieden (red. zie kader) – geen extra kosten aan zonnepaneeleigenaren in rekening mogen brengen.

Dat werd nog eens bevestigd in de antwoorden van minister Jetten op Kamervragen van Silvio Erkens (VVD). Hij stelde dat in het modelcontract een extra kostenpost voor klanten met zonnepanelen niet is toegestaan. ‘Leveranciers zullen dus altijd een contract aan moeten bieden zonder deze extra kosten. Als klanten het niet eens zijn met het betalen van extra kosten voor terugleveren, dan kunnen ze het modelcontract afsluiten of overstappen naar een andere leverancier’, aldus de minister voor Klimaat en Energie die in de Energiewet wil regelen dat energieleveranciers, naast het bestaande modelcontract met variabele tarieven, ook een modelcontract met vaste tarieven moeten aanbieden; ongeacht of de consument zonnepanelen heeft of niet.

Proef op de som
Van der Klauw heeft in de afgelopen periode de proef op de som genomen en geprobeerd om bij energiebedrijf Vandebron een modelcontract af te sluiten. Dat had volgens hem behoorlijk wat voeten in aarde.

‘De website van Vandebron is zo ingericht dat je automatisch een “Vandebron”-modelcontract krijgt aangeboden in plaats van een modelcontract conform de voorwaarden van de ACM. Dat is een contract van 1 jaar vast, 3 jaar vast of variabel. Na wat dagen heen en weer communiceren, is het me toch gelukt en is het modelcontract ingegaan zónder de zonnepaneelheffing van Vandebron.’

Advies
‘Natuurlijk kunnen Vandebron-klanten als ze dat willen ervoor kiezen om extra te betalen aan het energiebedrijf omdat ze zonnepanelen hebben, maar je kan ook gewoon om het echte modelcontract vragen’, vervolgt Van der Klauw.

Daarbij is het voor consumenten wel belangrijk om een goede vergelijking te maken tussen de verschillende contractvormen. Toezichthouder ACM meldt namelijk dat de modelcontracten niet altijd het voordeligste contract zijn dat energieleveranciers aanbieden. Volgens de meest recente editie van de Monitor Consumentenmarkt Energie van de ACM betalen consumenten met een gemiddeld energieverbruik bij Vandebron maandelijks 234 euro bij een variabel contract voor onbepaalde tijd, 228 euro bij een vast contract met de looptijd van 1 jaar en 232 euro bij een vast contract met de looptijd van 3 jaar. De kosten voor een modelcontract bedragen volgens de toezichthouder bij Vandebron 252 euro per maand. Gemiddeld bedragen de kosten voor zo’n modelcontract bij de energieleveranciers 272 euro per maand.

Of het modelcontract voor zonnepaneeleigenaren daarom voordeliger is, hangt af van de vaste terugleveringskosten bij de andere contractvormen. Afhankelijk van de hoeveelheid zonne-energie die consumenten terugleveren, bedragen de vaste terugleveringskosten bij vaste en variabele contracten namelijk 4 tot 46 euro per maand.

Verantwoordelijkheid
Voor Van der Klauw staat één ding in ieder geval buiten kijf: ‘Zonnepanelen op eigen dak moeten voor alle consumenten aantrekkelijk blijven. Vandebron heeft zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid die een energieleverancier heeft tegenover de consument niet op een correcte wijze ingevuld. Wat mij betreft mag de Haagse politiek en ook de ACM hier harder tegen optreden.’

Bekijk hier in de Solar Magazine Productzoeker welke zonnepanelen er te koop zijn in de Benelux.

Verstoppertje spelen met het modelcontract

Consumenten kunnen in Nederland bij íedere energieleverancier een modelcontract afsluiten. Het modelcontract is een contract voor onbepaalde tijd en heeft variabele tarieven.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verplicht de energiebedrijven om de tarieven van een modelcontract altijd op hun website te vermelden. Wat opvalt is dat geen enkele van de 3 grootste energieleveranciers – Eneco, Essent en Vattenfall – het modelcontract voorstelt aan consumenten die op de website van de energiebedrijven een berekening van hun energiekosten uitvoeren. Eneco en Essent spelen ‘verstoppertje’ en vermelden het modelcontract helemaal onderaan in de footer van hun website, net als bij Vandebron. Vattenfall vermeldt de mogelijkheid om een modelcontract aan te vragen wel in het hoofdmenu van de website.

In het najaar van 2021 tikte de ACM een aantal energieleveranciers nog op de vingers, omdat klanten die contact opnamen met de bedrijven om een modelcontract af te sluiten te horen kregen dat het modelcontract ‘uitverkocht’ was. Eind vorig jaar constateerde de ACM nog dat niet alle energieleveranciers op hun website het verplichte modelcontract aanboden. Na ingrijpen van de toezichthouder hebben de betreffende energiebedrijven actie ondernomen.

De mogelijkheid om online een modelcontract af te sluiten is niet verplicht, maar dit moet wel altijd telefonisch te regelen zijn. Leveranciers mogen dus bijvoorbeeld niet zeggen dat de modelcontracten tijdelijk ‘uitverkocht’ zijn. Consumenten die moeite hebben een modelcontract af te sluiten of de tarieven niet kunnen vinden op de website van een energieleverancier kunnen dit melden via ACM ConsuWijzer. De ACM zal het bedrijf hier dan op aanspreken en zal als het nodig is handhavend optreden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten