
Groep 8 van de Bisschop Ernstschool in Goes kreeg deze week bezoek van Claudine, een van de superhelden. Samen met directeur Marijn Meijboom van Van de Velde Installatiegroep uit Yerseke nam ze de kinderen mee in een duurzaam technisch avontuur. Ook de techniekstand van Wij Techniek was in de school aanwezig.
Een ijsblok en een warmtepomp
New Energy Genius Claudine vertelde de Zeeuwse kinderen dat een van haar tools op mysterieuze wijze in een blok ijs terechtgekomen was. Marijn Meijboom ging samen met de klas aan de slag om het ijs te laten smelten door middel van een warmtepomp.
‘Het is belangrijk dat kinderen op deze leeftijd al met techniek in aanraking komen, dan weten ze later of ze het wel of niet leuk vinden’, vertelt Marijn Meijboom die regelmatig op basisscholen is om technieklessen te geven. Juf Jessica van de Bisschop Ernstschool ziet dat het werkt: ‘De kinderen vinden de techniekstand écht interessant.’
Marktonderzoek
Uit marktonderzoek ‘Werken in de techniek’ dat speciaal voor de arbeidsmarktcampagne is uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders, blijkt dat werknemers hun baan gemiddeld een 8,1 geven en 35 procent zelfs een 9 of hoger. Met die uitkomsten ‘in de pocket’ is Techniek Nederland een landelijke wervingscampagne gestart.
Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland is niet verbaasd over de uitkomsten. ‘Als technische vakman of vakvrouw voel je dat je onmisbaar bent. Je doet belangrijk werk, waarmee we grote maatschappelijke vraagstukken kunnen oplossen. De energietransitie bijvoorbeeld, die krijgen we zonder techniek niet voor elkaar. Technici zijn de makers van morgen. Dat besef dringt steeds meer door.’
Carrièreswitch
Techniek Nederland richt zich met de campagne op jongeren die voor de keuze staan welke opleiding ze gaan doen. Daarnaast wil de brancheorganisatie mensen bereiken die nu nog in een andere branche werken, maar toe zijn aan een carrièreswitch.
In de campagne-uitingen #jekuntzoveelmeerindetechniek ligt de nadruk op de veelzijdigheid van het werk in de sector. De superhelden ‘Geniuses’, blikvangers van de campagne, vertegenwoordigen de diverse deelmarkten in de techniek: Home & Living, Infra & Mobility, Business & Buildings, High Tech Industry en New Energy.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.