
De reacties uit de markt liepen uiteen. Een huishouden goed bedienen met een zonne-energiesysteem valt niet binnen de competenties van een e-commerce bedrijf. Het traject van advies en ontwerp tot en met installatie en service is een specialisme, zo reageerden heel wat sceptici. Anderen werden onrustig, zagen een nieuwe en potentieel grote concurrent opstaan. 5 maanden later ging het bedrijf er daadwerkelijk mee van start.
Gaat lukken
‘Voor ons is het uitbreiden van ons aanbod met zonnepanelen een logische stap’, zei Pieter Zwart begin 2020 in Solar Magazine. ‘Het is een markt waar nog heel veel ruimte in zit en het product past in ons zakelijke model. Wij helpen consumenten bij hun keuze, bezorgen, installeren en bieden service. Daarbij optimaliseren we die gehele keten. Natuurlijk is het inrichten van het proces in het geval van pv-installaties complexer dan bij andere apparaten die we verkopen, onder andere vanwege de technologie en omdat we nieuw zijn in de business. Maar we zijn ervan overtuigd dat het kan en ons gaat lukken.’
Serious business
Heeft Zwart zijn woorden waargemaakt? Groene energie en gerelateerde producten zijn inmiddels serious business voor Coolblue. In 2021 nam het bedrijf white label energie- en mobiliteitsdienstverlener ServiceHouse over en stapte het in de Nederlandse energiemarkt onder de naam Coolblue Energie. Onder dat bedrijfsonderdeel vallen ook de zonnepaneelactiviteiten. Het betrok onlangs een nieuw kantoor in Utrecht waar nu zo’n 400 mensen werken. Die vallen onder Marijn van Weele, directeur Minder Energie Verkopen. Coolblue grossiert in zulke frivole functiebenamingen.
Jonge speler
In 2020 installeerde Coolblue zonnepanelen op de daken van 2.199 Nederlandse huishoudens. In België is het hiermee nog niet van start gegaan; in Nederland is genoeg groeipotentieel en daarop ligt de focus. Van Weele: ‘Dit jaar gaan we ons 150.000e zonnepaneel leggen. Maakt ons dat de grootste van ons land in het residentiële zonne-energiesegment? Nee, maar dat interesseert me eerlijk gezegd weinig – het is niet iets waar ik dagelijks over nadenk. We hebben ons in korte en deels roerige tijd ontwikkeld tot een serieuze speler in zonne-energie en groeien snel door. Dat is een mooie prestatie voor een relatief jonge speler in deze markt. Ik ben dus tevreden.’
Lees het volledige artikel hieronder in de september 2023-editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.