De betreffende consument die zonnepanelen heeft, was naar de Geschillencommissie gestapt omdat hij overhoop lag met zijn energiebedrijf over de schatting van zijn meterstanden en de daarmee in zijn ogen foutieve toepassing van de salderingsregeling.
Achterhalen
De consument stelt dat de rekening van het energiebedrijf heel onoverzichtelijk is en er maar 2 standen op staan aangaande het kilowattuurverbruik die nergens te achterhalen zijn. De netbeheerder maakt bovendien gebruik van geschatte standen en de consument stelt dat dit helemaal niet mag.
Het energiebedrijf mag volgens de consument enkel gebruikmaken van de beginstand en de eindstand van het leveringsjaar en dus niet van tussenstanden.
Historisch verbruik
De Geschillencommissie heeft nu geoordeeld dat de consument over een slimme meter beschikt en er zelf voor heeft gekozen om de slimme meter voor wat betreft het uitlezen van de meterstanden uit te schakelen. In de jaarrekening wordt daarom ook gebruikgemaakt van geschatte standen, omdat het energiebedrijf verplicht is de jaarlijks per 1 januari gewijzigde belastingtarieven correct te berekenen en de consument de meterstanden per die datum niet beschikbaar stelt.
Het energiebedrijf moet voor de overheid namelijk de belastingen innen en de Energiebelasting loopt per kalenderjaar. De jaarrekening van de consument loopt in dit specifieke geval echter niet per kalenderjaar. Om het juiste belastingtarief te berekenen over het juiste kalenderjaar moet het energiebedrijf daarom een ‘knip’ zetten in de jaarrekening. Omdat het energiebedrijf de meterstanden niet kan uitlezen, is het afhankelijk van het aanleveren van de standen door de consument, maar die weigert deze te verstrekken. Het energiebedrijf kan daarom niets anders dan de meterstanden inschatten op basis van het historische verbruik.
Weigering
Met die wetenschap is het volgens de Geschillencommissie ook terecht dat het energiebedrijf de meterstanden schat. Het kan het energiebedrijf simpelweg niet worden verweten, omdat de consument – ondanks verzoek tot opgave van die standen – volhardt in zijn weigering de meterstanden beschikbaar te stellen. De Geschillencommissie is dan ook van mening dat het energiebedrijf op een juiste manier het salderen toepast.
Het salderen van het verbruik van elektriciteit en de teruglevering van stroom van de zonnepanelen heeft het energiebedrijf volgens de commissie namelijk ook exact zo uitgevoerd als de voorwaarden dat voorschrijven. De ondernemer saldeert per telwerk en indien er meer opwekt wordt dan verbruikt – oftewel nettoteruglevering – dan wordt dit verrekend.
De Geschillencommissie wijst de eis van consument dan ook af. Wel moet het energiebedrijf de behandelingskosten van het geschil betalen.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.