logo
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
8 maart 2023

Geschillencommissie: consument met zonnepanelen krijgt geen vergoeding voor kapotte elektriciteitsmeter

De Geschillencommissie Energie heeft na een klacht van een consument met zonnepanelen geoordeeld dat een netbeheerder geen schadevergoeding hoeft te betalen, omdat zijn elektriciteitsmeter niet terugdraait.

De consument diende afgelopen november bij de netbeheerder een klacht in over het functioneren van de elektriciteitsmeter in zijn woning, in het bijzonder in relatie tot de zonnepanelen die hij heeft laten installeren.

Afgetapt
De consument was voornemens om zijn analoge elektriciteitsmeter te laten vervangen door een digitale – maar niet slimme – meter. Tijdens het bezoek van de monteur van de netbeheerder bleek de bestaande elektriciteitsmeter volgens de lezing van de consument toch terug te draaien en dat deed de consument besluiten deze toch niet te laten vervangen.

Toen een tweede monteur van de netbeheerder in november 2021 een bezoek aan de consument om te controleren of de bestaande elektriciteitsmeter nog de correcte verzegeling had – wat het geval was – heeft deze volgens de consument een aanpassing gedaan. Dit had volgens de consument tot gevolg dat de elektriciteitsmeter nadien niet meer terugdraaide. De netbeheerder heeft volgens de consument sindsdien de stroom die door hem is opgewekt, afgetapt. De consument verlangt daarom dat de netbeheerder de door de consument teruggeleverde zonne-energie vergoedt.

De netbeheerder heeft tegenover de Geschillencommissie het verhaal van de consument betwist. Volgens de netbeheerder heeft een monteur in oktober 2021 de woning bezocht, omdat de consument geconstateerd had dat zijn elektriciteitsmeter niet zou terugdraaien. De consument kwam tijdens dat bezoek terug op zijn verzoek, omdat de meter toch terug zou draaien. De monteur zou tijdens het tweede bezoek geen werkzaamheden aan de meter of de aansluiting uitgevoerd hebben.

Teruglooprem
De consument beschikt volgens de netbeheerder over een analoge meter die niet of slechts beperkt terugdraait. Het betreft een meter met een zogeheten teruglooprem. Dat houdt in dat de geproduceerde elektriciteit door de consument zelf wordt verbruikt. Het overschot wordt niet geregistreerd.

De netbeheerder heeft bij de behandeling van de zaak de Geschillencommissie ook gewezen op het feit dat de consument zijn zonnepanelen niet heeft geregistreerd via de website www.energieleveren.nl. Daarbij is benadrukt dat de zonnepaneelbezitter alleen recht op toepassing van de salderingsregeling – met saldering of terugleververgoeding van de energieleverancier – heeft als de productie-installatie is aangemeld bij de netbeheerder. Als de consument zijn zonnepaneelinstallatie had aangemeld, was bovendien de bestaande meter gecontroleerd en zo nodig kosteloos vervangen door een meter die wel geschikt is voor de teruglevering van elektriciteit.

Ongegrond
De Geschillencommissie gaat mee in het betoog van de netbeheerder en stelt dat de consument er in eerste instantie zelf voor heeft gekozen geen meterwissel te laten uitvoeren. Dat valt de netbeheerder dan ook niet aan te rekenen.

De consument stelt weliswaar dat een tweede monteur werkzaamheden aan de meter heeft verricht waardoor de meter niet meer zou terugdraaien, maar heeft daarvoor geen bewijs kunnen aandragen. Om die reden gaat de Geschillencommissie dan ook aan die stelling van de consument voorbij. Omdat de consument ook niet heeft bewezen dat hij zijn zonnepanelen wél heeft aangemeld bij de netbeheerder, concludeert de Geschillencommissie dat de problemen aan zijn eigen handelen en nalaten te wijten zijn. De slotsom is dan ook dat de klacht van de consument ongegrond is.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten