
Enfoil – dat staat voor Energy Enabling Foil – gaat plooibare, extreem robuuste zonnepanelen van slechts enkele millimeters dik aanbieden die op verschillende oppervlakken geïntegreerd kunnen worden. De eerste gesprekken tussen de producent en industrieleiders om de zonnepanelen te produceren en te integreren op de daken van vrachtwagens zijn in volle gang.
Vrachtwagens of tenten
Om zonnecellen te integreren op oppervlakken van vrachtwagens, gebouwen of tenten, waren consumenten tot nu toe beperkt tot standaard-, meestal vlakke producten met een vooraf bepaalde grootte en voerden ze de integratie zelf uit. ‘Dit beperkte de technologie vooral tot exclusieve bouwprojecten of als dure opt-ins voor auto's. Met Enfoil willen we dit veranderen’, stelt Marc Meuris, chief technology officer van EnFoil.
EnFoil kondigde in de december 2022-editie van Solar Magazine al aan op grote schaal zonnefolies te willen gaan maken in elke maat en vorm via mass-customization. ‘De zonnefolies zullen direct worden geïnstalleerd of verder worden geïntegreerd in de producten van onze klanten’, duidt Meuris. ‘De productie gebeurt lokaal en wij garanderen de haalbaarheid en integratie van de eindproducten.’
UHasselt en imec
EnFoil combineert technologieën en processen die gepatenteerd en ontwikkeld zijn binnen UHasselt en imec. De dunnefilmzonnecellen zijn gebaseerd op cigs-technologie, gemaakt van koper-indium-gallium en selenium.
‘Deze technologie biedt een licht gewicht, flexibiliteit en slagvastheid die cruciaal is voor veel nieuwe toepassingen’, stelt professor Bart Vermang van imo-imomec, het zusterlab van imec aan de UHasselt. ‘En de zonnecellen halen bijna hetzelfde rendement als standaardzonnepanelen.’
Klaar voor productie
EnFoil is in gesprek met de industrie om zijn zonnefolie op de markt te brengen. ‘Een breed scala aan toepassingen zal mogelijk zijn, zoals het integreren van de zonnecellen op zwembadafdekkingen of dakpannen’, stelt Meuris. ‘Momenteel richten we ons vooral op de logistieke sector, met als doel onze materialen te integreren op daken en zijwanden van vrachtwagens om hun sensoren en track & trace-systemen van stroom te voorzien. Het zou de batterij sparen en bij overvloedig zonlicht zou de batterij zelfs opgeladen kunnen worden.’
Het project van EnFoil heeft al steun ontvangen van de European Research Council via een ERC Proof of Concept. Deze subsidie, ter waarde van 150.000 euro, heeft als doel nieuwe technologieën naar de markt te brengen. Hiermee zal de UHasselt een onderzoeker aanwerven die samen met EnFoil verder zal werken aan de productontwikkeling. Meuris besluit: ‘In de ERC-jury zitten verschillende experts uit de industrie. We zien deze subsidie dan ook als een grote erkenning en een teken dat de industrie in ons product gelooft en het potentieel ziet om het op de markt te brengen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.