Huawei bouwt al jaren laadpalen voor elektrische auto’s onder white label en deze ervaring is verwerkt in de Smart EV Charger voor de consumentenmarkt.
Zonnepanelen
‘De Smart EV Charger is een AC-gekoppelde laadpaal voor residentiële toepassingen’, legt Nick de Ruyter van Wattkraft uit, distributeur van Huawei-solarproducten voor de Benelux. ‘Groot voordeel van de laadpaal is dat deze past in het Huawei-ecosysteem en communiceert met de reeds aanwezige zonnepanelen. Zo kun je stroom opgewekt met je zonnepanelen direct gebruiken om de elektrische auto op te laden in plaats van deze uit de LUNA-thuisbatterij te halen.’
Tot 22 kilowatt
De laadpaal heeft volgens De Ruyter ook een dynamisch karakter. ‘Dat wil zeggen, als er meer vermogen gevraagd wordt in huis, zal de auto langzamer gaan laden zodat je nooit te veel vraag hebt naar stroom.’
De Smart EV Charger is beschikbaar in een 1- en 3-fase-variant en levert een vermogen van maximaal 22 kilowatt. ‘De 3-fase-variant is overigens ook enkelfasig te gebruiken.’
Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden wordt vooralsnog niet aangeboden. De Ruyter hierover: ‘Er zijn nog niet veel autofabrikanten die dit toestaan, maar mocht het in de toekomst interessant worden, dan wordt dat uiteraard softwarematig aangepast. Alle gegevens die de laadpaal genereert, worden gevisualiseerd in hetzelfde portaal als van de Huawei-omvormer en LUNA-thuisbatterij: FusionSolar. De laadpaal kan zodoende niet alleen met een pasje of RFID-tag, maar ook op afstand geactiveerd worden via de app.’
Bekijk alle details van de Huawei EV Smart Charger hier in de Solar Magazine Productzoeker.