
De netbeheerder geeft deze week – op woensdag 21 juni, de dag dat de zomer start – het startschot voor de voorlichtingscampagne ‘Zonwassen’ om mensen bewuster om te laten gaan met zonopgewekte energie en zo pieken op het elektriciteitsnet te verminderen.
Ook zónder zonnepanelen
De ‘Zonnerette’ is een wasserette waar consumenten gratis hun was kunnen doen, zolang er voldoende zonne-energie beschikbaar is. De tijdelijke pop-up maakt inzichtelijk om vooral te wassen als de zon schijnt en duurzaam opgewekte stroom direct te gebruiken als deze beschikbaar is, ook als een consument geen zonnepanelen heeft.
Uit onderzoek van Stedin blijkt dat nagenoeg alle ondervraagden zónder zonnepanelen niet weten dat ze door anderen opgewekte zonne-energie kunnen gebruiken.
Meteorologist en weerpresentatrice Amara Onwuka en Stedin-directeur David Peters wassen woensdag als eersten hun wasgoed schoon in de Zonnerette en openen daarmee deze wasserette op zonne-energie. ‘We zijn jaren gewend geweest om ’s avonds laat of ’s nachts elektriciteit met daltarief te gebruiken voor apparaten die veel stroom nodig hebben’, vertelt Peters. ‘Met duurzaam opgewekte stroom via zonnepanelen of windmolens is dat juist niet meer van toepassing. Deze energie kunnen we beter gebruiken op de momenten dat die volop beschikbaar is.’
Prangend probleem
De netbeheerder benadrukt dat het steeds drukkere stroomnet een meer prangend probleem in Nederland wordt, met wachtlijsten voor nieuwe aansluitingen en het risico op meer en langere stroomstoringen. Stedin ziet flexibel stroomgebruik, waarbij het energieverbruik beter afgestemd wordt op het ritme van de natuur – als de zon schijnt of de wind waait – als een belangrijke oplossing om het net beter te benutten en de beschikbaarheid van vraag en aanbod van stroom meer in balans te brengen. ‘Zonwassen is hiervoor de metafoor’, aldus Peters.
Het gebruik van zonne-energie lijkt het meest aan te sluiten bij dagelijkse routines. In de nieuwe voorlichtingscampagne focust Stedin dan ook op het doen van de was als de zon schijnt en het daardoor direct gebruiken van de zonne-energie, zodat deze niet verloren gaat. ‘Dat geldt óók voor mensen die géén zonnepanelen hebben’, aldus Peters. ‘Zij maken bijvoorbeeld gebruik van duurzame energie die elders is opgewekt en daardoor volop beschikbaar is. Dit is voor veel mensen onnatuurlijk, omdat ze gewend zijn om juist ’s nachts te wassen. Om dit nieuwe gedrag aan te moedigen, introduceren we het platform zonwassen.nl.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.