logo
wvhj2023
© Walencienne | Dreamstime.com
© Walencienne | Dreamstime.com
14 december 2022

Akkoord Raad en Europees Parlement over nieuwe Batterijenverordening met veiligheidseisen en regels recycling batterijen

De Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt over de nieuwe Europese Batterijenverordening die de veiligheidseisen en regels voor recycling van batterijen aanscherpt.

De nieuwe verordening vervangt de batterijrichtlijn van 2006 en zal de bestaande wetgeving aanvullen. Zo zal de wetgeving voor het eerst de volledige levenscyclus van een batterij reguleren – van productie tot hergebruik en recycling – en ervoor zorgen dat deze veilig, duurzaam en concurrerend zijn. Afgelopen februari had de Milieucommissie van het Europees Parlement al voor de komst van de nieuwe EU-verordening gestemd. Het nu bereikte politieke akkoord moet nog wel formeel worden goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement.

Verplicht terugwinning
De verordening zal straks gelden voor alle batterijen: van afgedankte draagbare batterijen tot batterijen voor elektrische auto’s en industriële batterijen. De regels zetten daarbij in op een circulaire economie doordat batterijen gedurende hun hele levenscyclus worden gereguleerd. De Batterijenverordening bevat daarom eisen over het einde van de levensduur, met inzamelingsdoelen en -verplichtingen, streefcijfers voor de terugwinning van materialen en een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.

Zo moeten producenten over 5 jaar 63 procent van de afgedankte draagbare batterijen inzamelen en in 2030 zelfs 73 procent. Het streefcijfer voor de terugwinning van lithium uit afgedankte batterijen wordt vastgelegd op 50 procent in 2027 en 80 procent in 2031. Dat percentage kan in een later stadium nog worden gewijzigd, afhankelijk van de markt- en technologische ontwikkelingen en de beschikbaarheid van lithium.

Gebruik gerecyclede materialen
Het politieke akkoord voorziet ook in een verplicht minimumgebruik van gerecyclede materialen voor industriële batterijen, autobatterijen en batterijen voor elektrische voertuigen. Deze bedragen in eerste instantie 16 procent voor kobalt, 85 procent voor lood, 6 procent voor lithium en 6 procent voor nikkel. De verordening maakt het ook verplicht dat bij batterijen informatie wordt gegeven over het gehalte aan gerecyclede inhoud.

Het akkoord bevat een beoogd recyclingrendement voor nikkel-cadmiumbatterijen van 80 procent in 2025 en voor andere afgedankte batterijen van 50 procent in 2025.

Batterijpaspoort
De nieuwe Batterijenverordening voorziet ook in etiketterings- en informatievereisten, onder meer voor de componenten en gerecyclede materialen van een batterij. Verder wordt er een verplicht elektronisch ‘batterijpaspoort’ en een QR-code ingevoerd.

De etiketterings­voorschriften zullen 36 maanden na de inwerkingtreding van de verordening van toepassing zijn en de QR-code na 42 maanden.

Blijdschap bij Europese Commissie

De Europese Commissie laat weten blij te zijn met het voorlopige politieke akkoord dat het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie hebben bereikt. ‘Het bereikte akkoord bevat duidelijke regels om het gebruik en de productie van batterijen op te schalen en ervoor te zorgen dat dit op een veilige, circulaire en gezonde manier gebeurt’, stelt Frans Timmermans, uitvoerend vicevoorzitter voor de Europese Green Deal.

‘Dankzij de werkzaamheden in het kader van de Europese Alliantie voor Batterijen (EBA) worden over heel de Europese Unie zo’n 110 grote industriële projecten in de hele waardeketen – waaronder 40 gigafabrieken – gepromoot’, vult vicevoorzitter voor Interinstitutionele Betrekkingen en Prognoses Maroš Šefčovič aan. ‘Het vaststellen van een hoogstaand, toekomstbestendig regelgevingskader voor batterijen is een van de belangrijkste prioriteiten van de EBA – en nu zorgen we voor resultaten. Alle industriële spelers in Europa zullen nu een duidelijk en voorspelbaar juridisch kader hebben. Dit is weer een mijlpaal, aangezien onze batterijindustrie van strategisch belang is voor het mondiale concurrentievermogen van Europa.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten