Als onderdeel van het Vlaams Bemiddelingsboek – dat informatie klachten van Vlaamse burgers en bedrijven over overheidsdiensten bundelt – is een analyse gemaakt van de klachten die het in 2022 heeft ontvangen.
111.127 zonnepaneelinstallaties
In de jaaranalyse meldt Fluvius dat afgelopen kalenderjaar 111.127 zonnepaneelinstallaties aangemeld zijn bij de netbeheerders. ‘Dit is een stijging met maar liefst 80 procent ten opzichte van het jaar 2021’, aldus Fluvius. ‘Voor 1,2 procent van deze meldingen werd een klacht geregistreerd. Naar jaarlijkse gewoonte was er een enorme toeloop van meldingen tegen het einde van het jaar. Deze zeer sterk schommelende instroom maakt het quasi onmogelijk om een snelle verwerking te garanderen, gezien de complexiteit van de materie en de nood aan sterk gespecialiseerde medewerkers daarvoor.’
‘Het aantal premies voor 2022 zal nog stijgen in de komende maanden’, verwacht Fluvius. ‘Dit is vooral van toepassing waarbij het aanmeldingsdossier voor zonnepanelen eerst moet verwerkt zijn en een digitale meter geplaatst alvorens de premie kan uitbetaald worden.’
Meer dan een verdubbeling
‘Naast het investeren in een zonnepaneelinstallatie zien we in 2022 eveneens een aanzienlijke stijging van het aantal aangemelde opslagsystemen’, vervolgt de netbeheerder. ‘In 2022 ontvingen we 52.196 meldingen van batterijen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2021.’
Eerder meldde het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) al dat er vorig jaar 33.259 Vlamingen waren die een aanvraag voor een subsidie op een thuisbatterij hadden ingediend.
Vergoeding uitvallen omvormer
In de jaaranalyse geeft Fluvius ook inzicht in klachten over het functioneren van het stroomnet. Klanten van de netbeheerder kunnen aanspraak maken op een vergoeding als de levering van stroom meer dan 4 uur onderbroken wordt. In het jaarverslag van de netbeheerder is te lezen dat afgelopen jaar 7.156 aanvragen voor deze forfaitaire vergoeding werden ontvangen; een daling met 7,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Fluvius keerde in totaal 402.752,11 uit, wat een daling van 11,6 procent is.
Naast een forfaitaire vergoeding voor een onderbreking van de stroomlevering, keerde de Vlaamse netbeheerder afgelopen jaar ook voor het eerst een compensatie uit voor klanten met zonnepanelen. Consumenten waarbij de omvormer uitviel en Fluvius binnen de 90 dagen na de melding het probleem niet kon oplossen, konden vorig jaar aanspraak maken op een vergoeding van 7,50 euro per kilovoltampère omvormervermogen. 798 Vlamingen dienden in 2022 een aanvraag in. ‘De tevredenheid was het laagst in de regio Limburg’, aldus Fluvius. ‘Dit is vooral te wijten aan de regionale problematiek, namelijk het uitvallen van de omvormer. Het net is daar anders opgebouwd omwille van de geografische spreiding in de landelijke gebieden met vaak lange stukken net. Door de plotse toename van het aantal pv-installaties kan de omvormer daardoor in bepaalde gebieden uitvallen bij zonneschijn.’
Vanaf dit jaar wordt de compensatie daarbij al uitgekeerd als het probleem niet binnen 30 dagen na melding van de storing wordt opgelost.
Lange wachttijd digitale meter: ‘Korter op de bal spelen’In zijn jaaranalyse signaleert Fluvius dat de lange doorlooptijden waar de netbeheerder mee te kampen heeft, Vlamingen een doorn in het oog zijn. Het gaat daarbij onder meer om de installatie van de digitale meter, een vereiste om voor onder meer de zonnepaneelpremie in aanmerking te komen. Door de lange doorlooptijden heerst er onzekerheid bij de Fluvius-klanten of zij nog recht zullen hebben op de rechthebbende premie. ‘Sinds mei 2022 lichten wij proactief onze klanten in waarbij de verwerking van het meldingsdossier een langere doorlooptijd oploopt. Dit heeft een gunstig effect op de ontvangen vragen over de status van hun dossier. In 2023 wensen we dergelijke communicaties structureel te integreren in het proces. Een van de voorwaarden om een premie te ontvangen, is de aanwezigheid van een digitale meter. Wij zijn verplicht om binnen de 180 dagen na aanmelding van een installatie een digitale meter te plaatsen. Gezien de vertraging bij de verwerking was deze termijn niet altijd haalbaar. Om hier korter op de bal te spelen, zullen de uitvoeringsdossiers opgestart worden bij melding van de installatie en niet na verwerking van het meldingsdossier. Op deze manier wordt er sneller voldaan aan de gestelde voorwaarden en zal de klant sneller zijn premie kunnen aanvragen.’ |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.