logo
wvhj2023
© Debbie Vermeeren
© Debbie Vermeeren
6 februari 2023

Is 6 maanden wachten op zonnepanelen het nieuwe normaal?

De wachttijden voor zonnepanelen liepen in 2022 op tot vele maanden. Twan Geurts van Kessel, co-eigenaar van Solar Concept, ziet onbegrip bij consumenten. ‘De emoties lopen soms hoog op.’

Solar Concept ontpopte zich de afgelopen jaren als een van de grote spelers in de zakelijke en residentiële Nederlandse zonne-energiemarkt. Onlangs viel het besluit om de strategische koers om te gooien en te focussen op particulieren.

Controle
‘De zakelijke markt voor zonnepanelen wordt steeds lastiger in Nederland, onder andere vanwege kosten, congestieproblemen en regelgeving’, aldus Twan Geurts van Kessel. ‘Er moeten nog heel veel huizen worden voorzien van zonnepanelen, en de vraag neemt enorm toe. Waar wij in 2021 nog zo’n 100 installaties per week plaatsten, zijn dat er nu gemiddeld zo’n 225. Vorig jaar waren er weken waarin we meer dan 2.000 aanvragen binnenkregen waarvan 500 in opdrachten resulteerden. Groei is voor ons totaal geen doel meer. De focus ligt op controle en kwaliteit, huishoudens zo snel en goed mogelijk bedienen in hun vraag naar verduurzaming.’

Beste opties
Voor Solar Concept is 2023 het jaar van een pas op de plaats, zorgen dat het bedrijf verantwoord verder kan opschalen. Daarbij gaat het onder andere over het managen van verwachtingen van klanten, kwaliteit, veiligheid, de supply chain en de interne organisatie. Daarbij maakte het de expliciete keuze om het aanbod van producten te verkleinen, onder andere tot 2 types en soorten en merken omvormers en 2 types en merken zonnepanelen. ‘Ik denk dat het onze verantwoordelijkheid is om huishoudens de beste opties voor zonne-energiesystemen voor te leggen, maar die zijn ook gediend bij een selectief kwalitatief aanbod. We hoeven het dus niet ingewikkelder te maken dan het is, voor onze klanten en onszelf.’

Vuist op tafel
In hoeverre had Solar Concept last van tekorten aan producten het afgelopen jaar, en wat betekende dit voor de snelheid van aanvraag tot installatie? Geurts van Kessel: ‘De wachttijden voor consumenten liepen ook op door supply chain issues, dat valt niet te ontkennen. Wij hadden daar echter relatief weinig last van en brengen die nu verder op orde. Er zijn bedrijven die hun belangen spreiden door bestellingen bij verschillende groothandels te plaatsen. Wij kiezen voor een samenwerking met 1 partij. Als je een topklant bent, heb je een streepje voor en leg je meer gewicht in de schaal als je een keer me je vuist op tafel moet slaan, ook bij fabrikanten natuurlijk.’

Piepte en kraakte
Waar particulieren die een zonne-energiesysteem bij Solar Concept bestelden die in 2021 nog in 6 tot 10 weken op hun dak hadden liggen, liep de wachttijd in 2022 op tot ruim 30 weken. Dat was exemplarisch voor de hele sector, sommige bedrijven gaven zelfs helemaal geen levertijd meer af. De belangrijkste reden was capaciteitsgebrek, met name vanwege het tekort aan mensen. ‘Het piepte en kraakte al lang, met de exploderende vraag naar zonnepanelen werd het onhoudbaar’, aldus Geurts van Kessel. ‘Wij investeren dus volop in onze mensen en het aantrekken van nieuwe collega’s. Maar die problematiek op de arbeidsmarkt is structureel en zal niet snel zijn opgelost. De energiecrisis zal de vraag blijven stuwen, temeer omdat ook de terugverdientijd van zonnepanelen sterk is afgenomen.’

Verantwoordelijkheid
Volgens Geurts van Kessel kunnen prijsstijgingen en een besluit over het afbouwen van de salderingsregeling de vraag enigszins gaan temperen, maar lange wachttijden voor zonnepanelen is voorlopig het nieuwe normaal. De grote vraag is volgens hem hoe je hier als bedrijf mee omgaat. ‘De telefoon gaat hier de hele dag over; het beantwoorden van vragen over levering door klanten kost ons al bijna 3 fulltime medewerkers. Als ik een bank koop, moet ik maanden wachten voordat die geleverd wordt. Dat wordt als normaal ervaren. Voor een zonne-energiesysteem ligt het anders. Bij de buurman lag die enkele jaren geleden binnen een paar weken op het dak, waarom moet ik dan zo lang wachten? De markt zit momenteel vol emotie; natuurlijk omdat mensen iedere maand weer geconfronteerd worden met een energierekening die honderden euro’s is gestegen. We moeten dus heel goed uitleggen waarom de situatie is zoals die is, en dat is een belangrijke verantwoordelijkheid voor iedereen in ons vak, ook om het draagvlak voor zonne-energie te behouden.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten