Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft het marktonderzoeksbureau begin december een flitspeiling laten uitvoeren onder een groep van ruim 1.000 Nederlanders.
Prijsplafond zeer bekend
Een van de belangrijkste conclusies van de onderzoekers is dat het prijsplafond zeer bekend is, 92 procent van de Nederlanders met een zelfstandig huishouden heeft erover gehoord of gelezen. Ongeveer de helft van hen vindt dat overheid en eigen energieleverancier voldoende communiceren over het prijsplafond. Een kwart vindt dat de overheid te weinig communiceert. Ongeveer een kwart vindt dat de eigen energieleverancier te weinig communiceert; de inhoud van de communicatie wordt wisselend beoordeeld. Er is vooral behoefte aan informatie over wat het prijsplafond betekent voor de eigen energierekening en het termijnbedrag.
Alle leeftijden
Nederlanders van alle leeftijden zijn op de hoogte van het prijsplafond en de meesten weten ook dat ze zelf geen actie hoeven te ondernemen. De groep van 18-24 jarigen heeft wel iets minder vaak gehoord van het prijsplafond en ze weten minder vaak dat ze niets hoeven te doen. Zij zijn ook vaker benieuwd naar wat het prijsplafond betekent als ze een warmtepomp hebben. Ook 25-34 jarigen hebben wat vaker behoefte aan nadere informatie over het prijsplafond, met name over hoe het werkt als ze zijn aangesloten op stadsverwarming of een warmtenet.
Zonnepanelen
22 procent van de Nederlanders wil informatie ontvangen over hoe het prijsplafond werkt als ze zonnepanelen hebben.
Onderstaande grafiek laat zien hoe deze groep Nederlanders geïnformeerd wil worden over het prijsplafond.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.